انواع اختلالات یادگیری در کودکان

ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری، اصطلاحی مادر برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری است. ناتوانی یادگیری ارتباطی با هوش یا انگیزه ندارد. کودکان دارای اختلال یادگیری تنبل یا خنگ نیستند. در حقیقت، اکثر آن ها به اندازه بقیه باهوش هستند. فقط سیم کشی مغز آن ها متفاوت است. این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط آن ها تاثیر می گذارد.به زبان ساده، کودکان و بزرگسالان دارای اختلال یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این مسیله باعث ایجاد مشکل در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آن ها می شود. متداول ترین انواع اختلالات یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن، ریاضیات، استدلال، شنوایی و گفتار هستند.

انواع اختلالات یادگیری در کودکان

با این که هر بچه ای هرازگاهی در انجام تکالیف شب مشکل دارد، اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز شود، می تواند نشان دهنده نوعی اختلال یادگیری باشد.

کودکان دارای ناتوانی در یادگیری می توانند به موفقیت دست یابند.

مواجهه با این احتمال که کودک شما نوعی اختلال یادگیری دارد، بسیار دشوار است. هیچ پدر و مادری نمی خواهند رنج فرزند خود را ببینند. ممکن است از خود بپرسید این اختلالات چه تاثیری بر آینده و تحصیل فرزند شما می گذارند. شاید نگران باشید که به خاطر مشکلات یادگیری به فرزند شما برچسب «کندذهن» بزنند یا او را به کلاسی ضعیف تر بفرستند.  بچه ها از خودشون سوال میکنند که  آیا میتوان لباس السا واقعی  را داشته باشم؟

اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر کودکان دارای ناتوانی در یادگیری دقیقاً مانند بقیه باهوش هستند. فقط باید نوع آموزش آن ها متناسب با سبک های یادگیری مخصوص آن ها باشد. با اطلاعات بیشتر درمورد کلیات ناتوانی های یادگیری و به طور ویژه مشکلات یادگیری فرزند خود، می توانید به زمینه سازی موفقیت آن ها در مدرسه و خارج از مدرسه کمک کنید.

علایم و نشانه های اختلالات و ناتوانی های یادگیری

اگر فکر می کنید برای درمان اختلالات یادگیری فرزند خود به کمک نیاز دارید، بلافاصله به متخصص مراجعه کنید. هرچه زودتر اقدام کنید، شانس فرزندتان برای دستیابی به پتانسیل کاملش بیشتر می شود.

اختلالات یادگیری از یک کودک به کودک دیگر بسیار متفاوت می باشند. ممکن است یک کودک با خواندن و هجی کلمات مشکل داشته باشد، درحالی که کودک دیگر عاشق کتاب باشد اما نتواند ریاضی را درک کند. کودک دیگری ممکن است در درک صحبت دیگران یا برقراری ارتباط با صدای بلند مشکل داشته باشد. مشکلات بسیار متفاوت هستند، اما همه آن ها اختلالات یادگیری می باشند.

شناسایی ناتوانی های یادگیری همیشه آسان نیست. به دلیل تنوع گسترده، هیچ علامت یا نشانه ای وجود ندارد که بتوانید آن را اثبات قطعی برای یک مشکل بدانید. بااین حال در سنین مختلف، برخی از علایم هشداردهنده بیشتر شایع هستند. اگر از آن ها آگاهی داشته باشید، می توانید یک اختلال یادگیری را سریع تر تشخیص دهید و خیلی زود گام هایی برای کمک به کودک خود بردارید.

در ادامه به توضیح علایم و نشانه های شایع اختلالات یادگیری در سنین مختلف می پردازیم. به یاد داشته باشید کودکانی که دارای اختلالات یادگیری نیستند نیز ممکن است بعضی از این مشکلات را در زمان های مختلف تجربه کنند.دختر بچه ها آرزوی داشتن لباس ابرقهرمان دخترانه را دارند.

اگر مشکل مداومی در توانایی فرزندتان برای تسلط بر مهارت های خاص مشاهده کردید، باید نگران شوید.

حتما بخوانید:

علایم و نشانه های اختلالات یادگیری: سنین پیش دبستانی

علایم و نشانه های اختلالات یادگیری در سنین پیش دبستانی شامل موارد زیر هستند:

  • مشکلات تلفظ کلمات
  • مشکل در یافتن کلمه مناسب
  • مشکل در ریتم و قافیه
  • مشکل در یادگیری الفبا، اعداد، رنگ ها، اشکال، روزهای هفته
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل ها یا روال های روتین یادگیری
  • مشکل در کنترل ماژیک، مداد و قیچی یا رنگ آمیزی درون خطوط
  • مشکل با دکمه ها، زیپ ها و بستن بند کفش

علایم و نشانه های اختلالات یادگیری: سنین 5-9 سالگی

کودک مبتلا به اختلالات یادگیری در سنین 5-9 سالگی ممکن است علایم زیر را از خود بروز دهد:

  • مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها
  • ناتوانی در ترکیب صداها برای ساخت کلمات
  • گیج شدن هنگام خواندن کلمات ساده
  • کندی در یادگیری مهارت های جدید
  • اشتباه در املای کلمات به طور مداوم و خطاهای همیشگی
  • مشکل در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی
  • مشکل در گفتن زمان و به خاطر سپردن توالی ها

علایم و نشانه های اختلالات یادگیری: سنین 10-13سالگی

علایم و نشانه های اختلالات یادگیری در کودکان 10-13ساله شامل موارد زیر هستند:

  • مشکل در درک مطلب یا مهارت ریاضی
  • مشکل در سوالات تشریحی و مسیله های واژگان
  • عدم علاقه به خواندن، نوشتن و پرهیز از خواندن با صدای بلند
  • دست خط بد
  • مهارت های انضباطی ضعیف (اتاق خواب، مشق شب و میز کار نامنظم و نامرتب هستند)
  • مشکل در بحث های کلاسی و بیان افکار با صدای بلند
  • نوشتن یک کلمه در یک متن با املای متفاوت

عوامل تاثیرگذار بر بروز اختلالات یادگیری

مواردی که باعث بروز اختلالات یادگیری می شوند عبارت اند از:

  • سابقه خانوادگی و ژنتیک: اگر یکی از خویشاوندان خونی مانند والدین مبتلا به اختلال یادگیری باشد، احتمال ابتلای کودک نیز به این اختلال افزایش می یابد.
  • خطرات دوران بارداری و نوزادی: اختلالات یادگیری با رشد ضعیف جنین در رحم و قرار گرفتن در معرض الکل یا مواد مخدر در دوران بارداری، زایمان زودرس و وزن بسیار کم نوزاد هنگام تولد مرتبط هستند.
  • آسیب روانی: آسیب روانی می تواند شامل تجربه ای استرس زا یا سوء استفاده عاطفی در دروان کودکی باشد. این آسیب بر نحوه رشد مغز تاثیر می گذارد و خطر ابتلا به اختلالات یادگیری را افزایش می دهد.
  • ضربه جسمی: آسیب های سر یا بیماری های سیستم عصبی ممکن است در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشند.

قرار گرفتن در معرض مواد سمی: قرار گرفتن در معرض سطوح بالای سموم، مانند سرب، احتمال ابتلا به اختلالات یادگیری را افزایش می دهد.

حتما مطالعه کنید : آشنایی کامل با و فواید آن در درمان

شناسایی اختلالات یادگیری با کمک نقاط عطف رشد

توجه به نقاط عطف رشد عادی برای کودکان خردسال و پیش دبستانی بسیار مهم است. پیدایش سریع تفاوت های رشدی ممکن است نشانه اولیه اختلال یادگیری باشد و همیشه اصلاح مشکلاتی که زودتر شناسایی می شوند، آسان تر است.لباس های سفید برفی جزیی از لباسهای مورد علاقه دخترهاست.
تاخیر در رشد ممکن است تا زمانی که کودک شما بزرگ تر نشود، نشانه ای از اختلال یادگیری محسوب نشود، اما اگر آن را در کودکی تشخیص دهید، می توانید زودتر مداخله کنید. شما فرزند خود را بهتر از دیگران می شناسید، بنابراین اگر فکر می کنید مشکلی دارد، بررسی بیشتر ضرری برای او ندارد. همچنین می توانید از متخصص، نمودار نقاط عطف مراحل مختلف رشد را دریافت کنید.

مشکلات مربوط به خواندن، نوشتن و ریاضیات

ناتوانی های یادگیری اغلب بر اساس مجموعه مهارت های مربوط به مدرسه در یک گروه قرار می گیرند. اگر کودک شما در سنین مدرسه است، انواع رایج اختلالات یادگیری معمولاً بر روی محور خواندن، نوشتن یا ریاضیات می چرخند. در ادامه به توضیح انواع مختلف این اختلالات می پردازیم:

دو نوع  وجود دارد. مشکلات اساسی خواندن زمانی اتفاق می افتند که درک رابطه بین اصوات ، حروف و کلمات مشکل باشد. مشکلات درک مطلب وقتی رخ می دهد که توانایی درک معنای کلمات ، عبارات و پاراگراف ها وجود نداشته باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "انواع اختلالات یادگیری در کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "انواع اختلالات یادگیری در کودکان"، کلیک کنید.