8 فیلترشکن ناامنی که اطلاعات شما را می دزدند

عصر حاضر، عصر تکنولوژی و اینترنت است. عصر ارتباطات پرسرعت و حمل ونقل لحظه ای کوهی از داده ها میان افراد و شرکت ها و کشورها. خیلی از کارها در این دوران بر پایه روابط اینترنتی بنا شده اند و به شدت به این اختراع عظیم و تاثیرگذار نیاز دارند. پس عجیب نیست اگر در هر خانه ای شاهد مودم های Wi-Fi یا گوشی های دارای اینترنت دیتا باشیم و نیاز به جلوگیری از هک وای فای باشد.در یک توضیح ساده، شبکه بی سیم خانگی را می توان به معنای ارتباط چندین دستگاه از طریق یک Access Point به اینترنت دانست.

8 فیلترشکن ناامنی که اطلاعات شما را می دزدند

از بزرگ ترین مشکلات موجود بر سر راه این ارتباط، تامین امنیت آن در مقابل هکرهای Wi-Fi و مداخله گران و سوءاستفاده کنندگان است. برای این کار راه های زیادی پیش روی شماست، که استفاده هر چه بیشتر از آن ها، امنیت بیشتری را برای مودم شما فراهم خواهد کرد. یکی از راهها برای مقابل با هکرها خرید vpn برای آیفون است

چگونه جلوی هک شدن مودم Wi-Fi خود را بگیریم؟

بیشتر خانواده ها و شرکت ها در تلاش اند تا جلوی ورود کاربران غیرمجاز به شبکه خود را بگیرند. اما Access Pointهای Wi-Fi و روترها راه های مختلفی برای ورود هکرها دارند. همچنین، سیگنال های Wi-Fi اغلب کمی فراتر از دیوار ساختمان ها و خانه ها رفته و به خیابان های اطراف نیز منتقل می شوند. این موضوع هم هکرها را به یک مهمانی ویژه با Wi-Fi شما دعوت می کند. جای تعجب نیست که هک، جرم مورد علاقه مجرمان سایبری ست.

از آنجا که بسیاری از شرکت ها اجازه می دهند (دستور می دهند) که کارمندان با استفاده از گوشی ها، تبلت ها، تلفن های هوشمند و همچنین لپ تاپ های خودشان، به شبکه متصل شوند، خاموشی Wi-Fi برای اکثر شرکت ها ممکن نیست. همین موضوع برای کاربران باندهای خانگی که تقریبا همیشه مهمان دارند نیز صدق می کند.

خطای “اتصال شما خصوصی نیست” چیست؟

وقتی مرورگر شما قادر به تایید گواهی SSL صادر شده توسط وب سایت نیست. خطای “اتصال شما خصوصی نیست” در وب سایت هایی که از پروتکل SSL / HTTPs در وب سایت خود استفاده می کنند ظاهر می شود.

اساساً، هر وب سایتی با استفاده از پروتکل SSL / HTTPs در هر بازدید، اطلاعات گواهی امنیتی را برای مرورگر های کاربران ارسال می کند. سپس مرورگر ها سعی می کنند با استفاده از کلید عمومی همراه با گواهی، گواهی را تایید کنند.

اگر این بررسی شود، مرورگر کاربران با استفاده از کلید خصوصی ارسال شده توسط وب سایت شما، داده ها را رمزگذاری می کند. این رمزگذاری انتقال داده را بین مرورگر کاربر و وب سایت شما تضمین می کند.

پروکسی سرور چیست؟

پیش از آن که بگوییم چرا نباید از پروکسی سرورهای رایگان استفاده کنید باید بدانید که این نرم افزارها چه هستند و چرا مردم از آن ها استفاده می کنند. مردم زمانی از پروکسی سرور استفاده می کنند که می خواهند لوکیشن خود را مخفی کنند. وقتی که شما وارد یک وب سایت می شوید از طریق آدرس IP مخشص است که شما در کدام کشور قرار دارید. اگر وارد سایتی شوید که محدودیت منطقه دارد و کشور شما در لیست سفید آنها نیست و یا فیلتر شده باشد اجازه ی ورود به سایت به شما داده نمی شود.

راه حل این است که از آدرس IP کشوری استفاده کنید که مسدود نیست. اینجاست که پروکسی سرورها به کار می آیند. برای مثال اگر یک فرد کانادایی بخواهد به یک سایت که فقط مخصوص امریکاییهاست وارد شود می تواند از پروکسی سروری استفاده کند که در امریکا قرار دارد و از طریق آن وارد وب سایت مورد نظر شود. وب سایت به جای مکان کاربر مکان سرور را می بیند و به آن اجازه ی ورود می دهد. سپس این سرور اطلاعات درون سایت را به کاربر می دهد.

چرا سرورهای رایگان بد هستند؟

سایت های سرور پروکسی رایگان زیادی روی اینترنت موجود است که شما می توانید در بین لیست موجود کشور مورد نظر خود را بیابید. تنها چیزی که این سرورها از شما می خواهند آدرس سایتی است که می خواهید به آن سر بزنید و آن را برایتان باز می کنند. این موضوع زیادی خوب است که بتواند واقعی باشد و در اکثر مواقع همینطور است.

برخلاف ظاهر سخاوتمندانه این سرویس ها این ضرب المثل قدیمی در اینجا صدق می کند: « اگر برای چیزی پول نمی پردازید خودتان محصول هستید». حقیقا این است که پروکسی سرورهای رایگان آنقدرها هم که فکر می کردید خوب نیستند. اما به پنج دلیل نباید از آن ها استفاده کنید.

1- بیشتر پروکسی سرورها از HTTPS استفاده نمی کنند

کریستین هاشک چند پروکسی سرور رایگان را اسکن کرد تا ببیند از آزمایش های امنیتی ساده می گذرند یا خیر. او دریافت که 79 درصد آن ها از اتصال HTTPS استفاده نمی کنند. این مشکل امنیتی بسیار بزرگی است و چیزی است که هرکسی که از پروکسی سرور رایگان استفاده می کند باید آن را در نظر بگیرد.

نبود HTTPS به این معنی است که اتصال شما به سرور کدگذاری نشده است. کسی که بر این اتصال نظارت داشته باشد به راحتی می تواند بفهمد که شما چه داده ای را روی شبکه ارسال می کنید. درنتیجه پروکسی سرورها به هیچ وجه مناسب هرکاری که نیازمند حریم شخصی است، مثل وارد کردن اطلاعات کاربری حساس روی یک وب سایت، نیستند.

2- می تواند اتصال شما را نظارت کند

هاشک در مقاله خود اینطور بیان می کند که دلیل عدم استفاده ی وب سایت های پروکسی رایگان از HTTPS این است که خودشان می خواهند روی شما نظارت داشته باشند. این نظریه خیلی دور از ذهن نیست چرا که قبلاً هم هکرها از پروکسی سرورها برای دزدیدن اطلاعات کاربران استفاده کرده بودند.

وقتی که شما از یک وب سایت پروکسی رایگان استفاده می کنید ممکن است فکر کنید که صاحب آن از روی خوش قلبی چنین سرویسی را در اختیار شما قرار داده است و قصد دزدیدن اطلاعات شما را ندارد. هیچ راهی وجود ندارد تا بتوانید بفهمید که صاحب یک سرور روی سخت افزار خود چه چیزی را برای نظارت بر شما نصب کرده اند، درنتیجه بهتر است ریسک نکنید.

3- یک پروکسی سرور می تواند حاوی بدافزارهای مخرب باشد

شاید سرور بهترین راه برای ویروس و بدافزار نباشد اما وقتی که از یک پروکسی سرور استفاده می کنید دراصل تصمیم می گیرید که به آن ها اعتماد کنید که کامپیوتر یا گوشی شما را آلوده نمی کنند. از آن بدتر این که ممکن است یک پروکسی رایگان به طور اتفاقی دستگاه شما را آلوده کند. به خاطر رایگان بودن این سرویس ها، بعضی از صاحبان آن ها با استفاده از تبلیغات کسب درآمد می کنند. آن ها به شما تبلیغات نشان می دهند و امیدوارند که شما با کلیک کردن روی آن ها هزینه های سرور را پرداخت کنید.

متاسفانه بعضی از سازندگان بدافزار از تبلیغات برای انتشار ویروس استفاده می کنند و امیدوارند که وب سایت هایی که امنیت بالایی ندارند آن ها را منتشر کنند. اگر صاحب یک سرور پروکسی دقت نکند که چه تبلیغاتی را نشان می دهد ممکن است به صورت اتفاقی کامپیوتر شما را به بدافزار آلوده کند. آن ها ممکن است تا زمانی که کامپیوتر شما آلوده شده متوجه بدافزار بودن آن تبلیغات نشوند.

4- پروکسی سرور ممکن است کوکی بدزدد

وقتی که شما وارد یک سرور می شوید کامپیوتر شما یک فایل کوچک به نام کوکی درست می کند. این فایل اطلاعات ورود شما را در خود ذخیره می کند تا مجبور نباشید هربار این اطلاعات را وارد سایت کنید. این قابلیت اصولاً خیلی کاربردی است اما وقتی که یک پروکسی سرور بین شما و وب سایت قرار دارد این امکان وجود دارد که صاحب سرور کوکی شما را بدزدد.

وقتی که کوکی اطلاعات کاربری شما را از مرورگرتان بردارد می توانند با نام شما وارد حساب های کاربریتان شوند. این که چقدر خرابی به بار بیاید به این بستگی دارد که شما از طریق پروکسی سرور به چه سایت هایی سر زده باشید. اگر به سایت های حساسی سر زده باشید به دردسر خواهید افتاد.

5- سرویس بسیار ضعیف است

وقتی که شما حریم شخصی خود را کنار می گذارید و امنیت خود را با این پروکسی سرورهای رایگان به خطر می اندازید شاید به این نتیجه برسید که ارزشش را نداشت. پروکسی های رایگان روی اینترنت معمولاً بسیار کم سرعت هستند چرا که بدون بودجه هستند و افراد زیادی از آن ها استفاده می کنند. با وجود تمام مشکلاتی که پروکسی های رایگان به وجود می آورند سرویسی که ارایه می دهند آنقدرها هم با ارزش نیست.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "8 فیلترشکن ناامنی که اطلاعات شما را می دزدند" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "8 فیلترشکن ناامنی که اطلاعات شما را می دزدند"، کلیک کنید.