معافیت اعصاب روان سربازی + بیماری های اعصاب و روان برای معافیت

افراد با مشکلات جدی جسمی و روانی می توانند اقدام به اخذ کارت معافیت پزشکی سربازی کنند. معافیت پزشکی اعصاب و روان که به آن معافیت روانپزشکی نیز می گویند، از مهم ترین معافیت های پزشکی است که امروزه مشمولین می توانند از طریق آن کارت معافیت پزشکی دریافت کنند.

از آنجایی که از گذشته مشمولان خدمت به دنبال روشی برای سربازی نرفتن بودند، معافیت های زیر شاخه معافیت پزشکی مانند معافیت اعصاب و روان، معافیت بیماری های عمومی و… می توانند راه حل های خوبی برای نرفتن به خدمت سربازی باشد.

اما توجه داشته باشید سازمان نظام وظیفه جمهوری اسلامی ایران برای معافیت مشمولان سخت گیری های لازمه را انجام می دهد. به طوری که با اطمینان می توان گفت افراد بدون داشتن شرایط معافیت اعصاب و روان به هیچ عنوان نمی توانند معافیت از خدمت سربازی بگیرند.

سازمان نظام وظیفه از آن جایی که افراد دارای بیماری های روانی تحمل خدمت سربازی را ندارند و ممکن است از نظر روحی و جسمی به خود یا دیگران آسیب برسانند، با انجام آزمایش های لازمه سلامت روانی افراد را مورد بررسی قرار می دهد. و با توجه به معیار ها، ملاک ها و قوانین، تشخیص می دهد که افراد معاف شوند یا به خدمت سربازی اعزام شوند.

در این مقاله ما مشاوران مرکز مشاوره آویژه قصد داریم راجع به اصلی ترین نوع معافیت نظام وظیفه یا همان معافیت پزشکی اعصاب و روان صحبت کنیم. شما با خواندن این مقاله اطلاعات کاملی در رابطه با معافیت دایم اعصاب و روان، لیست کامل بیماری های اعصاب و روان، محرومیت های معافیت اعصاب و روان و… به دست می آورید.

 چگونه معافیت پزشکی اعصاب و روان بگیریم؟

⭕ معافیت پزشکی اعصاب و روان، ماده 33 طرحی است که سازمان نظام وظیفه کشور برای مشمولانی که به بیماری های اعصاب مبتلا هستند، در نظر گرفته است. هر فرد مشمول برای اعزام به خدمت سربازی باید مراحل مختلفی را طی کند.

⭕ یکی از این مراحل مربوط به بررسی سلامت جسم و روان افراد مشمول به خدمت است. اما اهمیت این موضوع در این است که تاب و تحمل دوره سربازی برای برخی افراد که از اختلالات جسمی و روانی رنج می برند، کار دشواری است. لذا سازمان وظیفه با شناسایی این افراد در مراحل سنجش و معاینات، معافیت هایی را برایشان در نظر گرفته است.

⭕ هفده دسته مختلف بیماری مطرح شده که یکی از آنها، مربوط به بیماری های اعصاب و روان است. طبق ماده 33 قوانین و مقررات معافیت پزشکی، اگر تایید شود که فردی به یکی از بیماری های اعصاب و روان مبتلا است می تواند از معافیت های مختلف استفاده کند.

⭕ انواع مختلفی از بیماری های اعصاب و روان همچون کژخویی ها، بیماری های روانی مربوط به دوره جنگ، اختلال در تکلم و… موضوع این ماده است. در ادامه شاهد توضیحاتی در مورد مهم ترین معافیت های پزشکی اعصاب و روان هستیم.

لیست معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز اعصاب چهارمین بخش از لیست بیماری های معافیت پزشکی است. این بخش شامل چندین بند است که تعداد زیادی از بیماری های داخلی مغز و اعصاب و نوع معافیت در نظر گرفته شده برای آن بیماری خاص را در برگرفته است.

در ادامه شاهد لیستی از برخی بیماری های اعصاب و روان که ابتلا به آن ها منجر به معافیت می شود هستیم. توجه داشته باشید تشخیص معافیت دایم، معافیت موقت، معافیت از رزم و اعزام به خدمت با توجه به درجه و میزان درگیری شخص به این بیماری ها اعلام می شود.

اختلال استحاله ای مربوط به سلول های عصبی (نورون ها) مانند بیماری فریدریش

 اختلال در تعادلات مخچه ای

انسفالیتها و انسفالوپاتی هایی که عوارض جسمی و روانی داشته باشند.

مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری MS

انواع میوپاتی ها

پاراپلژی، همی پلژی، منوپلژی، همی پلژی و…

انواع صرع

انواع مختلف نوروفیبروماتوز که در عملکرد و ساختار بدن فرد اختلال ایجاد کرده باشد.

سوابق مننژیت و سکل انواع مننژیت

نورالژیها

فلج اعصاب کرانیال یا جمجمه ای

 سکته های مغزی و…

تاخیر کلی رشد

اختلال بیش فعالی – نقص توجه

افراد مبتلا به این بیماری ها علاوه بر اینکه توسط شوراها و کمیسیون های پزشکی تخصصی مورد معاینه قرار می گیرند، باید سوابق بیماری خود را نیز ارایه کنند تا از معافیت دایم، موقت ، معافیت از رزم و… بهره مند شوند.

لیست معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان همه بیماری های اعصاب و روان را که مشمولان به سبب ابتلا به آن ها از رفتن به خدمت معاف می شوند و یا حداقل معافیت موقت یا معافیت از رزم می گیرند را مطرح می کند.

گاهی برخی از مشمولان دارای شرایط معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان هستند اما اطلاع زیادی درباره نوع معافیت سربازی در نظر گرفته شده برای خود را ندارند. لذا سازمان وظیفه این لیست را در اختیار مشمولان قرار داده اما اطلاع از نوع معافیت هر کدام از این نوع بیماری ها توسط متخصص تشخیص داده می شود.

لیست برخی از این بیماری ها در زیر آمده است:

 پسیکوزها؛ شامل اسکیزوفرنی، پسیکوز های آتیپیک و…

بیماری دوقطبی، اختلالات افسردگی که در زمره اختلالات خلقی قرار دارند.

اختلالات شخصیتی مانند اسکیزویید ها، پارانویید و…

اختلالاتی همچون وسواس، فوبیا، اضطراب؛ پانیک و…

 عقب ماندگی های ذهنی

 لکنت و اختلال در تکلم

انحرافات جنسی، همو سکسوالیتی و…

تیک های صوتی یا حرکتی

 اختلال هویت جنسی

اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان و…

در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط و درجه بیماری نوع معافیت مشخص می شود، بنابراین ممکن است نوع معافیت برای دو فرد که مبتلا به یک نوع بیماری هستند، متفاوت باشد.

لیست معافیت پزشکی بیماری های جراحی مغز اعصاب دسته ی دیگری از بیماری هایی است که مشمولان به دلیل ابتلا به آن ها، می توانند از معافیت های پزشکی برخوردار شوند.

بیماری هایی که در این لیست قرار دارند، طیف گسترده ای را شامل می شود، که تعدادی از آن ها به شرح زیر است:

 اسپوندیلولیزیس، رترو لیستزیس، اسپوندیلولیستزیس که با در نظر گرفتن درجه و درصد اختلال معاف می شوند.

 هرنی های دیسکال که با معافیت دایم همراه است.

برجستگی ها و یا دهیدراتاسیون دیسکال

مبتلایان به لامینکتومی که سابقه جراحی داشته باشند.

ساکرالیزاسیون

تومورهای استخوانی مربوط به ستوان فقرات

شکستگی در مهره ها که در موارد حاد معافیت موقت و با کلاپس بالای 25 درصد معافیت دایم دارد.

تغییر شکل مادرزادی جمجمه مثل کوچک شدن یا میکروسفالی، بزرگ شدن یا ماکروسفالی و…

 اختلال در عروق مغز

 جراحی مغز و جمجه

 وجود جسم خارجی در کانال نخاعی و جمجمه

 کیست های نخاع یا مغز

وجود تومور در دستگاه عصبی مرکزی و محیطی و…

هر کدام از این بیمارها با عوارض مختلفی همراه هستند. طی مراحل معاینه و آزمایش مشمول، تمام ویژگی های بیماری به دقت بررسی می شود و بر اساس نتایج به دست آمده معافیت نوع معافیت مشخص می شود.

  باید توجه داشته باشید که در برخی از این بیماری ها ارایه سابقه بستری شدن یا جراحی الزامی است.

مراحل دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان تفاوت چندانی با مراحل لازم برای دریافت دیگر انواع معافیت ها ندارد. شما برای گام برداشتن در جهت معافیت باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

مراجعه ی فرد مشمول به دفاتر پلیس الکترونیک برای اخذ دفترچه اعزا به خدمت اولین مرحله است، که مشمول باید انجام دهد.

مرحله ی بعدی تکمیل فرم های لازم همچون فرم معاینه پزشک اولیه است که وضعیت روانی مشمول را مورد بررسی قرار می دهد. این برگه تاییدیه و امضای پزشک اولیه را در بر دارد.

در مرحله بعد مشمول باید مدارک شناسایی و سوابق بستری شدن یا مدارک پزشکی مربوط به بیماری خود را به همراه برگه معاینه به سازمان وظیفه تحویل دهد.

سازمان وظیفه صحت اطلاعات ارایه شده توسط مشمول را با انجام استعلامات لازم از مراکز درمانی مختلف می سنجد.

در صورت تایید تمام مدارک فرد مشمول به خدمت برای ادامه مراحل به بیمارستان فراخوانده می شود.

بیمارستان شوراهایی را تشکیل داده که متشکل از روانپزشکان و پزشکان متخصص است و وضعیت روانی و جسمی مشمول را بررسی می کنند.

بعد از بیمارستان نوبت به کمیسیون پزشکی وظیفه عمومی می رسد. این کمیسیون تمام مدارک، شواهد و سوابق بیمار و همچنین نظرات کمیسیون بیمارستان را در حضور مشمول بررسی می کند. چنانچه شواهد حاکی از بیماری مشمول باشد،فرد از رفتن به خدمت معاف می شود یا بر اساس نوع بیماری معافیت موقت یا معافیت از رزم دریافت می کند.

مدارک لازم معافیت پزشکی اعصاب و روان باید در زمان مناسب جمع آوری شوند و به سازمان مربوطه ارایه گردند.

این مدارک شامل مواردی همچون:

برگه ی وضعیت مشمولان که نوع درخواست مشمول را در برمی گیرد.

برگه ی معاینه اولیه که توسط پزشک مجله عصر نو و امضا می شود و وضعیت سلامت روان و جسم مشمول را مشخص می کند.

برگه ی کامل شده مربوط به واکسیناسیون سربازی

مدارک شناسایی مثل کارت ملی، شناسنامه و…

عکس پرسنلی با زمینه سفید

افتتاح حساب و ارایه ی شماره حساب بانک سپه

اصل مدرک تحصیلی یا گواهینامه موقت پایان دوره تحصیلی

علاوه بر این در روند دریافت معافیت اعصاب و روان باید مدارکی که مربوط به سوابق بیماری مشمول همچون بستری شدن، مصرف دارو و… است، به سازمان نظام وظیفه تحویل داده شود. البته این مدارک بایستی توسط بیمارستان ها و مراکز درمانی نیروهای مسلح و دانشگاه ها معتبر تایید شوند.

⭕ اگر کمیسیون پزشکی درخواست معافیت شما را رد کرد، در بازه زمانی مشخص اعلام شده توسط سازمان نظام وظیفه همه مشمولین معترض می توانند اقدام به ثبت درخواست اعتراض خود کنند. مشمولان باید در اسرع وقت یعنی بلافاصله بعد از صادر شدن رای کمیسیون پزشکی اقدام به ثبت درخواست اعتراض خود کنند.

⭕ باید متذکر این موضوع شوم که اگر مهلت زمان مجاز اعتراض به پایان برسد دیگر مشمولان قادر به ثبت درخواست خود نخواهند بود. مشمولانی با وجود داشتن شرایط لازمه پس از درخواست معافیت نتیجه مطلوب و دلخواه خود را کسب نکرده اند به منظور ثبت درخواست اعتراض خود باید مراحل زیر را طی کتتد.

مراجعه حضوری به مرکز پلیس + 10

دریافت فرم اعتراض نامه از مسیولین اداره پلیس + 10

تکمیل فرم اعتراض نامه و ارسال مجدد فرم به سازمان نظام وظیفه

حاضر شدن در کمیسیون پزشکی در موعد مقرر و انجام مجدد آزمایشات و معاینات لازمه

فرستادن مدارک لازمه به سازمان نظام وظیفه

شرایط معافیت بیماری های اعصاب و روان شاید کمی ساده تر از دیگر بیماری ها باشد. مشمولین با داشتن پرونده پزشکی طولانی مدت می توانند از شرایط معافیت بیماری های اعصاب و روان برخوردار گردند.

فقط کافی است از قوانین و ضوابط این نوع معافیت ها اطلاع داشته و راهنمایی های لازم را بدست آورند. مشمولین وظیفه عمومی برای بهره مندی از شرایط معافیت پزشکی در چهار گروه تقسیم بندی شده و سلامت جسمی و روحی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

این گروه ها در زیر توضیح داده شده اند:

گروه یک: افرادی که سالم هستند و نیاز است که در معمولی ترین حالت نزدیک به 2 سال خدمت کنند تا کارت پایان خدمت دریافت کنند.

گروه دو: مشمولانی که بیمار هستند و با رای شورای پزشکی به آن ها معافیت دایم داده می شود. این افراد می توانند کارت معافیت دایم خود را سریعا دریافت کنند.

گروه سه: افرادی که دچار بیماری هستند ولی شورای پزشکی رای بر معافیت دایم آن ها نمی دهد می توانند از معافیت خدمات رزمی بهره ببرند. این افراد از انجام کارهای رزمی معاف می شوند.

گروه چهار: مشمولانی که به دلیل عمل جراحی یا اعتیاد از 6 ماه تا یک سال معافیت موقت استفاده می کنند در این گروه قرار می گیرند.

مشمولان خدمت برای اقدام در راستای معافیت اعصاب و روان خدمت سربازی باید اطلاعاتی درمورد بیماری های روانی مختلف که مشمول معافیت می شوند داشته باشند. به همین منظور در جدول زیر لیست بیماری های معافیت پزشکی اعصاب و روان آورده شده است.

با کلیک بر عنوان هر یک از این بیماری ها، کاملاً توضیح داده شده است که هر بیماری چه معافیت هایی را شامل می شود و چگونه می توانید برای معافیت های مختلف اقدام نمایید. 📷 چه سوالاتی برای معافیت اعصاب و روان پرسیده می شود؟

نحوه پاسخ دهی به سوالات اعصاب و روان اصلی ترین معیار برای تشخیص معافیت اعصاب و روان یا اعزام مشمولین است. اما توجه داشته باشید برای تشخیص معافیت فرد مشمول در بعضی از بیماری های اعصاب و روان مانند افسرگی احتیاج به پرسش و پاسخ است.

در برخی دیگر از بیماری های اعصاب و روان مانند جراحی ها و تومور ها صرفا با ارایه مدارک پزشکی لازمه متخصصین کمیسیون پزشکی تشخیص می دهند که فرد مشمول به خدمت اعزام شود یا خیر.

معمولا دو دسته سوال کتبی و شفاهی در کمیسیون پزشکی از مشمولان خدمت به منظور بررسی سلامت روان آن ها پرسیده می شود. سوالات کمیسیون اعصاب و روان معمولا سوالات روانشناسی هستند که در مراکز مختلف بری انجام تست های روانشناختی مورد استفاده قرار می گیرند.

در پرسش های شفاهی معمولا پزشک مربوطه اقدام به پرسیدن سوالاتی در مورد زندگی روزمره و خاطرات مشمولین می کند. با بدست آوردن اطلاعات کاملی در مورد روتین زندگی فرد مشمول کمیسیون پزشکی می تواند تشخیصی عادلانه داشته باشد.

در جلسه پرسش شفاهی پزشک سوالاتی در مورد سابقه افسردگی، نزاع، پرخاشگری، خودکشی، دعوا و ضرب و شتم می پرسد. اگر فرد مشمول به علت مشکلات و اختلالات جنسی مراجعه کرده باشد، پزشک به پرسش سوالاتی در مورد روابط و افرادی که در زندگی فرد مشمول وجود دارند سوال می پرسند.

این موضوع را در نظر داشته باشید که هدف از پرسش این سوالات دریافت پاسخ صحیح یا غلط نیست بلکه هدف فقط سنجیدن شرایط فرد مشمول به خدمت است.

فرد مشمول برای پاسخ به پرسش های کتبی روانشناختی باید پرسنامه ای حاوی شمار زیادی از سوالات را تکمیل کند. سوالاتی را که افراد باید اقدام به پاسخگویی آن ها کنند همان تست های معتبر روانسنجی هستتند که در مراکز روانپزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

معافیت از خدمت بیماری های اعصاب و روان برای مشمولین امکان پذیر خواهد بود در این نوع بیماری بر اساس شرایط جسمی و روحی فرد و همچنین میزان و شدت بیماری، معافیت صادر می گردد.

اما آیا به تمام بیماران اعصاب و روان معافیت دایم داده می شود؟ معافیت های دیگر برای این نوع بیماری چیست؟ برای گرفتن معافیت در سازمان نظام وظیفه سه نوع معافیت تعریف شده است. در جدل زیر شاهد دسته بندی های معافیت و اختصاص یافتن آن ها به مشمولان مختلف هستیم. لازم به ذکر است بر اساس شدت و ضعف بیماری، یکی از این معافیت ها به متقاضیان معافیت پزشکی اعصاب و روان تعلق می گیرد.

شدت ابتلامعافیت هااگر فرد مشمول طبق نظر کمیسیون پزشکی دارای وضعیت روانی و جسمی خوبی نباشد و به هیچ نحوی نتواند وظایف خدمت سربازی را انجام دهد کارت معافیت پزشکی میگیردمعافیت های دایم یا همیشگیمشمولان دارای مشکلات موقت در صورت تایید کمیسیون پزشکی حداکثر تا یکسال می توانند معافیت موقت بگیرندمعافیت های موقت و مقطعیکسانی که به تشخیص کمسیون پزشکی نیروهای مسلح توانایی انجام خدمت رزمی نظامی ندارند در بخش غیر رزمی نظام به خدمت گرفته می شوند دوران سربازی خود را بدون رزم می گذرانندمعافیت های خدمات رزمی و کارهای سنگین

معافیت پزشکی اعصاب و روان و داشتن کارت قرمز می تواند محدودیت و محرومیت های اجتماعی را برای دارنده آن ایجاد کند. شاید این سوال برای شما پی بیاید که کارت قرمز سربازی چیست؟ کارت قرمز همان معافیت اعصاب و روان سربازی است که داشتن آن محرومیت هایی را به دنبال دارد.

اصطلاح کارت قرمزی برای افرادی به کار برده می شود که با داشتن بیماری های اعصاب و روان از خدمت معاف شده اند! به همین منظور کارتی با عنوان کارت قرمز به آن ها اعطا می شود که این کارت بر خلاف تصور عموم مردم قرمز رنگ نیست و ظاهری شبیه به دیگر کارت های معافیت از خدمت دارد. در ادامه به توضیح معایب داشتن کارت قرمز می پردازیم.

شاید مهمترین عیبی که این نوع معافیت ایجاد می کند، محدودیت در استخدام باشد. شرایط و ضوابط مختلفی برای استخدام در مجموعه های خصوصی و دولتی که با برگزاری آزمون اقدام به استخدام نیرو می کنند وجود دارد. معمولا یکی از این شرایط نداشتن کارت معافیت پزشکی به خصوص معافیت اعصاب و روان است. بنابراین این نوع معافیت یکی از انواع معافیت های پزشکی است که مشکلات آن بیشتر از مزایا آن است.

گرفتن گواهینامه رانندگی

افرادی که با داشتن معافیت اعصاب و روان سربازی اقدام به گرفتن گواهینامه می کنند، به کمیسیون روانپزشکی ناجا ارجاع داده می شوند، تا وضعیت آنها و نوع و شدت بیماری بررسی شود. معمولا نیمی از افراد دارای کارت معافیت اعصاب و روان هستند، نمی توانند گواهینامه رانندگی دریافت کنند و این موضوع به توانایی های لازم، برای رانندگی و کنترل روانی برمی گردد.

در برخی موارد با توجه به شدت و نوع بیماری فرد ممکن است گرفتن پاسپورت فرد معاف را با مشکل مواجه کند. گاهی بسته به شرایط و شدت بیماری، افراد دارای معافیت اعصاب و روان باید فردی را به عنوان قیم برای اخذ پاسپورت و خروج از کشور معرفی کنند.

علی رغم تمام مزیت هایی که کارت معافیت اعصاب و روان برای مشمولان به همراه دارد و مهم ترین آن نرفتن به خدمت است، معایبی نیز وجود دارند. لذا توصیه می شود که مشمولان برای کسب معافیت به هر کاری دست نزنند و همه ی جوانب را در نظر بگیرند تا با مشکلات بیشتری مواجه نشوند.

فردی که معافیت اعصاب و روان دارد، چنانچه بهبودی کامل داشته باشد، می تواند نسبت به ابطال کارت معافیت اعصاب و روان اقدام کند؛ پس از آن می تواند برای اعزام به خدمت اقدام کند.

 باید در نظر داشته باشید که افراد در صورت ابطال معافیت، تنها باید به سربازی اعزام شوند و نمی توانند از دیگر معافیت ها برخوردار شوند!

بهبودی کامل

شرط سنی

امضای تعهدنامه مبنی بر اعزام به خدمت سربازی

رسیدگی به پرونده در شورای عالی پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی

توجه ویژه داشته باشید که در سال های اخیر برای ابطال کارت قرمز سختگیری های زیادی اعمال شده است.

راه گرفتن معافیت بیماری های اعصاب و روان راه دشواری نیست. اما بدون داشتن اطلاعات تلاش های شما بی نتیجه خواهد ماند. زیرا قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا دشوارتر از قبل شده است. پس باید دقت داشته باشید تا مراحل آن را به درستی انجام دهید.

برای این نوع معافیت اولین اقدام جمع آوری مدارک پزشکی معتبر است؛ این مدارک می توانند سرنوشت شما را تغییر دهند. پس از جمع آوری کامل مدارک شناسایی و پرونده ی پزشکی، باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنید. در این مراکز درخواست انواع معافیت ها از جمله معافیت پزشکی ثبت خواهد شد. با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک انتظامی به ترتیب باید مراحل زیر را طی کنید.

ثبت درخواست معافیت اعصاب و روان خدمت سربازی

ارایه مدارک پزشکی و انجام معاینات پزشکی

حضور به موقع در بیمارستان نیروهای مسلح و انجام آزمایشات

شرکت در کمیسیون پزشکی و صدور رای نهایی شورای پزشکان سازمان نظام وظیفه

معافیت بیماری های اعصاب و روان سربازی دارای قوانین بسیاری است. از این رو هر ساله تغییراتی نیز در آن ایجاد می شود؛ زیرا در سال های قبل معافیت پزشکی ساده ترین راه حل برای نرفتن به سربازی بود.

به همین دلیل امروزه برای این معافیت ها نیز شروط سختی گذاشته شده است؛ ولی با این وجود همچنان افراد زیادی از همین راه موفق به دریافت کارت معافیت خود خواهند شد.

معافیت پزشکی اعصاب و روان حین خدمت، روند مخصوص به خود را دارد. این نوع معافیت برای گروهی از سربازان در نظر گرفته شده که در زمان انجام خدمت سربازی به یکی از بیماری های دسته ی اعصاب و روان مبتلا می شوند؛ یا اینکه بیماریشان در حین خدمت عود می کند و توان به پایان رساندن دوره سربازی را از دست می دهند.

اگر در حین خدمت هستید و می خواهید برای دریافت معافیت اعصاب و روان اقدام کنید، باید ابتدا به بهداری یگان خدمت خود مراجعه نمایید تا معاینات لازم انجام شود. پس از این اقدامات نتیجه ی نهایی معافیت یا عدم معافیت مشمول توسط شورای نیرو مشخص می شود.

اگر فردی برای درمان به مدت زمان کمتر از 6 ماه نیاز داشته باشد، معافیت موقت دریافت می کند. نکته ی مهم این است که این دوره معافیت موقت نیز جز دوره سربازی حساب می شود؛ یعنی از مدت خدمت مشمول کسر می شود.

علاوه بر این مبتلایان به اختلالات اعصاب و روان می توانند در زمان خدمت از معافیت دایم نیز استفاده کنند و با تایید و نظر شورای نیرو از خدمت ترخیص شوند.

معافیت موقت بیماری های اعصاب و روان تنها برای مدت کوتاهی اعتبار دارد، که معمولا 6 ماه است. این معافیت در واقع برای گذراندن دوره ی درمانی است.

مشمولان بعد از گذراندن دوره ی معافیت موقت دوباره مورد معاینه قرار می گیرند و اگر این بار علایم بیماری را بروز ندهند، برگه ی آماده به خدمت برایشان صادر می شود و به خدمت سربازی اعزام می شوند.

اما در صورت عود و شدت گرفتن بیماری و اختلال عصبی، معمولا فرد از رفتن به خدمت معاف می شود. برخی بیماری های اعصاب و روان که معافیت موقت دارند، شامل اختلال سایکوز گذرا، اعتیاد و… است.

همچنین مبتلایان به کژخویی هایی مثل انحراف جنسی و همو سکسوالیتی و… ابتدا معافیت موقت می گیرند؛ اما بعد از گذراندن این مدت و تایید بیماری، می توانند معافیت دایم بگیرند.

لازم به ذکر است که یکی از فاکتور های تعیین کننده برای اخذ معافیت موقت در برخی از بیماری های اعصاب و روان نوع مدرک تحصیلی مشمولان است.

کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان یا همان کارت قرمز از جمله موضوعاتی است که همواره مورد بحث قرار می گیرد و مشمولان سوالات زیادی را درباره این موضوع دارند. کارت معافیت پزشکی برای انواع مختلفی از اختلالات و بیماری ها صادر می شود که اختلال و بیماری اعصاب و روان نیز یکی از آن ها است.

افراد واجد این کارت از رفتن به خدمت سربازی معاف هستند. نوع معافیت نیز در کارت معافیت پزشکی درج شده است؛ مثلا برای مشمولان مبتلا به اسکیزوفرنی نوع معافیتی که در  این کارت درج شده است، مربوط به بخش 5 که همان بیماری های اعصاب و روان و بند 1  است.

مثلا افراد دارای این معافیت برای دریافت گواهینامه رانندگی و استخدام در برخی ادارات و… دچار مشکل می شوند، که در این مقاله به تفصیل توضیحاتی را در این باره شرح داده شد. نکته ای که مشمولان برای اخذ کارت معافیت اعصاب باید در نظر داشته باشند، ارایه سوابق و مدارک بیماری است.

کارت معافیت اعصاب و روان یا همان کارت قرمز سربازی بر خلاف تصویر ذهنی اکثر افراد قرمز رنگ نیست و مانند دیگر کارت های معافیت پزشکی است. دریافت این کارت به منزله عدم توانایی خدمت مانند سایرین مشمولین تلقی می شود.

معافیت بیماری های اعصاب و روان نمونه مهمی از معافیت های پزشکی به حساب می آید. به همین دلیل برخی از افراد سالم نیز با ارایه مستندات سعی بر نشان دادن این نوع بیماری در وجود خود دارند. این افراد بدون مشورت و یا حتی راهنمایی گرفتن از کسانی که تجربه معافیت اعصاب و روان را دارند اقدام به این کار بی نتیجه می کنند.

گاهی اوقات علی رغم اینکه فرد مشمول به خدمت دارای شرایط معافیت پزشکی اعصاب و روان خدمت سربازی است اقدام به معافیت نمی کند. این در صورتی اتفاق می افتد که این افراد از شرایط و قوانین معافیت آگاهی ندارند و کسی مشاوره ای در این باره به آن ها نداده است.

در گذشته سخت گیری های سازمان نظام وظیفه برای معافیت های پزشکی سربازی کمتر بود. به همین منظور بدون اطلاع و مشاوره معافیت بیماری های اعصاب و روان نیز افراد می توانستند اقدام به اخذ کارت معافیت اعصاب روان کنند. اما امروزه با توجه به سخت گیری های سازمان نظام وظیفه برای معاف کردن، مشمولان خدمت حتما باید اطلاعات جامعی به منظور معافیت اعصاب و روان داشته باشند.

شاید در طول روز با اصطلاحاتی مانند آدم روانی یا آدم دیوانه مواجه شده باشید. این اصطلاحات به افرادی که دچار بیماری های روانی و اختلالات اعصاب هستند اطلاق می شود. در واقع اختلالات روانی مانند اندوه، افسردگی، اضطراب و… می تواند زندگی افراد را به ناامیدی سوق دهد. افراد مشمول خدمت با داشتن چنین شرایطی نمی توانند در برابر سختی های خدمت سربازی تاب بیاورند و باید معاف از خدمت شوند.

 این مشکلات باعث ایجاد بیماری های روانی و شدت آن می شود. مشکلات اعصاب و روان به بیماری های زیادی منجر می شود. از جمله این بیماری ها می توان به اختلالات شخصیتی، خلقی، وسواس، لکنت زبان، اختلالات سوماتوفرم و تیک های حرکتی یا صوتی اشاره کرد.

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارایه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی، افزایش آگاهی شماست تا جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت پزشکی، مشاوره تلفنی سربازی و… به شما هم میهنان عزیز ارایه می دهد.

معافیت پزشکی اعصاب و روان و اختلالی در دریافت پاسپورت ایجاد می کند؟

در برخی موارد با توجه به نوع بیماری اعصاب و روان که فرد به آن مبتلا شده، امکان صدور پاسپورت برای مشمولان بیمار وجود ندارد.

معایب کارت معافیت اعصاب و روان چیست؟

استخدام نشدن در برخی ادارات و سازمان ها و عدم امکان دریافت گواهینامه رانندگی، از جمله معایب این معافیت است.

سوالات کمیسیون اعصاب و روان چیست؟

این سوالات متناسب با نوع اختلال روانی مثلا افسردگی، فوبیا، اختلال شخصیت و… مطرح می شود، که شدت بیماری را آشکار می کنند.

آیا به همه بیماران اعصاب و روان معافیت دایم داده می شود؟

نوع معافیت برای این افراد بستگی به شدت و ضعف بیماری آن ها دارد. هر چه بیماری شدیدتر باشد نوع معافیت دایم خواهد بود.

مدارک لازم برای گرفتن معافیت سربازی اعصاب و روان چیست؟

مهم ترین مدارک شامل پرونده پزشکی، مدارک شناسایی مشمول، آخرین مدرک و گواهی تحصیلی، عکس پرسنلی و تکمیل فرم های آن است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "معافیت اعصاب روان سربازی + بیماری های اعصاب و روان برای معافیت" هستید؟ با کلیک بر روی روانشناسی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "معافیت اعصاب روان سربازی + بیماری های اعصاب و روان برای معافیت"، کلیک کنید.