راهنمای جعبه فیوز هیوندا ورنا

جعبه فیوز داخلی یکی از اجزای مهم در خودرو هیوندای ورنا که معمولاً حاوی فیوزهای مختلف است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی خودرو استفاده می شوند. این جعبه معمولاً در داخل کابینه خودرو قرار دارد. آشنایی با جعبه فیوز رانا و یا دانستن اینکه جعبه فیوز سوزوکی ویتارا کجاست؛ یکی از واجبات دارندگان این خودرو است. چرا که گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند بوق، برف پاکن، چراغ های ماشین، برق پشت صفحه آمپر، ضبط ماشین و گاهی هم برق کلی ماشین قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست که بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

راهنمای جعبه فیوز هیوندا ورنا

برای همین در این مقاله قصد داریم درباره این جعبه فیوز، به وظیفه هر فیوز و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا بتوانید با تمامی مشخصات این بخش آشنا شوید و مشکل پیش آمده را خودتان به خوبی حل کنید. اگر مالک رانا هستید یا تصمیم به خرید رانا را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و اگر در این زمینه سوالی دارید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

فیوز چیست؟

در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی به کار می رود. زمانی که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، می شود.

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستم های الکتریکی زیادی وجود دارد و باید در مقابل جریان های بیشتر از مقادیر نام برده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوز است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان می توانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید.

درصورتی که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله جعبه فیوز رانا به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

جعبه فیوز چیست؟

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می شوند.

چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل کرده و همانطور که در بندهای فوق ذکر شد، خودرو رانا دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند. تصویر زیر نمایی از جعبه فیوز رانا را نشان می دهد.

همه فیوزهای رانا در فرآیند شکستن مدار، به اصطلاح خود را نابود می کنند. این کار، از طریق یک قطعه فلز انجام می شود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب می شود. نوع فیوزها در داخل جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی آن ها نوشته شده است، تعیین می شوند.

این فیوزها هم چنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز رانا در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید.

جعبه فیوز رانا کجاست؟

خودرو رانا از از آن جمله خودروهایی است که از دو جعبه فیوز بهره می برد. محل قراگیری جعبه اول همچون مورد اشاره شده در قسمت های قبل، در سمت چپ داشبورد و دقیقا زیر فرمان است. نحوه بازکردن آن نیز به این صورت است که باید درب جعبه فیوز داشبورد را به سمت خود بکشید. محل قرارگیری جعبه فیوز دوم اما در دل خودرو بوده و در سمت راست محفظه خودرو قراردارد.

جعبه دوم اما از گیره بهره می برد که باید برای بازکردن آن، گیره ها را باز کنید. همچنین در حین بستن آن نیز باید این اطمینان را حاصل کرد که گیره ها دقیقا جا افتاده و محکم سرجای خود چفت شده اند.

هر خودرو نفشه سیم کشی و فیوز مربوط به خود را دارد که باید برای تعویض فیوزها، از آن نقشه آگاه بود. جعبه فیوز رانا شامل 36 فیوز مختلف است که این فیوز ها هر کدام وظیفه کنترل نوسانات برق یک یا چند دستگاه را در مسیر خود به عهده دارند.

همه این فیوز ها در باکسی در سمت چپ جلو داشبورد و زیر فرمان جمع شده اند که با استفاده از گیره مخصوص تعبه شده در باکس، قابل جداسازی و نصب مجدد می باشند. شرح وظایف جعبه فیوز رانا در انواع مختلف سورن، ال ایکس و ساده در جدول زیر آورده شده است.

نقشه سیم کشی جعبه فیوز رانا

علاوه بر اینکه عدد ثبت شده روی فیوزها مقدار جریان قابل تحمل فیوزها را نشان میدهد رنگ فیوزها طبق جدولی که در ادامه خواهد آمد نشان دهنده نرخ جریان و قابل تحمل فیوزها نیز است.

همینطور که در جدول رنگ بندی با آمپرهای فوق مشاهده میکنید رنگ فیوزها نشان دهنده جریان قابل تحمل این فیوزها می باشد.

فیوز ها و رله های محفظه موتور رانا پلاس

مشخصات فیوزهایی که در جعبه فیوز محفظه موتور (در سمت راست موتور) قرار دارند به صورت زیر است:

انواع فیوز در رانا

پس از آشنایی کلی با وظیفه ذاتی فیوز و انواع آن نوبت به بررسی انواع فیوز در رانا می رسد. در خودرو رانا که به عنوان اولین خودرو ملی شناخته می شود، 4 نوع فیوز به کاررفته است. این فیوزها بر اساس رنگ و ظرفیت به کاررفته در جعبه فیوز رانا تقسیم بندی می شوند. مهم ترین فیوزهای به کاررفته در خودرو رانا عبارتنداز:

برای اولین بار و در دهه 70 میلادی بود که دنیای خودروسازی شاهد به ثبت رسیدن اختراع فیوز مذکور توسط شرکت آمریکایی Littelfuse بود. با این وجود اما حدودا یک دهه بعد یعنی از 1980 میلادی بود که استفاده از این فیوزها در خودروها رایج گشت. این نوع فیوزها از نظر اندازه رده آخر را به خود اختصاص داده و همچنین برای پوشش کمترین آمپراژ استفاده می شود.

آموزش تعویض فیوز رانا

در این بخش از مقاله جعبه فیوز رانا، به نحوه تعویض فیوز سوخته می پردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموش شدن بخش های مختلف خودرو، می تواند نشان دهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، می توان از مولتی متر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.

فیوزها که در جعبه فیوز رانا تعبیه شده اند، در اثر اضافه جریان عمل کرده و در اصطلاح می سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی متر رفت.

برای این کار می توانید از تست بوق مالتی متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتی متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده است و باید تعویض شود. اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمین شوید که خودرو را خاموش کرده اید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

نکته: ممکن است در برخی از مدل های رانا، بعضی از فیوزها استفاده ای نداشته باشند. این به معنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.

نکته: در زمان جایگزین کردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتربودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و درنتیجه، آتش سوزی شود.

نکات مهم در تعویض فیوز ها

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.

آیا می توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟

در این بخش از مقاله راهنمای جعبه فیوز رانا، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان پرداخته ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گاهی توسط برخی مکانیک ها یا خود رانندگان انجام می گیرد، به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ چراکه شما عملاً عنصر حفاظتی مدار را حذف کرده اید و با بروز هرگونه ایراد در مدار مربوطه، احتمال آسیب دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

به عنوان مثال، فرض کنید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته است و شما آن را با سیم جایگزین کرده اید. اگر اتصالی در مدار رخ دهد و سیستم صوتی خراب شود، هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی قابل قیاس با هزینه تعویض و خرید جعبه فیوز از آمازون نخواهد بود.

آشنایی با تجهیزات الکتریکی در رانا

تا این قسمت جعبه فیوز رانا مورد بررسی کامل قرار گرفت. تجهیزات الکتریکی این خودرو شامل موارد ذیل است:

  • برف پاک کن ها
  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کیلومترشمار
  • فندک
  • قفل مرکزی
  • واحد کنترل خودرو(ECU)
  • فلاشر
  • ترمز
  • چراغ ها
  • سیستم صوتی
  • بالابر شیشه
  • و…

چنانچه به هر دلیلی خطایی در مدارات الکتریکی این قطعات رخ دهد و باعث عبور جریان از مقدار اسمی شود، فیوزهای مربوطه عمل می کنند و سلامت مدار تضمین می شود.

نشانه خرابی پمپ بنزین ورنا

از آنجا که پمپ بنزین ورنا اصلی ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی این خودرو محسوب میشود لذا خرابی آن بسیار موجب غیر قابل استفاده شدن ورنا شما خواهد شد. از این رو ما به بررسی نشانه های خرابی پمپ بنزین ورنا، علل خرابی این قطعه و همینطور به راه کار هایی برای نگهداری از آن پرداختیم تا شما بتوانید با رعایت آنها عمر مفید پمپ بنزین ورنا خود را افزایش دهید. با ما همراه باشید …

پمپ بنزین ورنا چگونه کار میکند؟

پمپ بنزین ورنا اصلی ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی این خودرو است. در صورتی که این قطعه به هر دلیلی درست عمل نکند فعالیت این خودرو با مشکل روبرو خواهد شد. پمپ بنزین ورنا داخل باک بنزین و زیر صندلی عقب این خودرو قرار گفته است. قرار گرفتن این قطعه در باک موجب میشود تا هم صدای کمتری از این قطعه به داخل اتاق انتقال پیدا کند و هم به کمک بنزین داخل باک دمای این قطعه کنترل شده و بیش از اندازه بالا نرود.

این قطعه از باتری خودرو انرژی مورد نیاز خود را برای پمپاژ بنزین بصورت مستقیم دریافت میکند. گفتنی است که در این بین فیوزی قرار گرفته تا احتمال سوختن پمپ بنزین این خودرو را کاهش دهد. وظیفه پمپ بنزین ورنا پمپاژ سوخت و تامین فشار لازم برای احتراق آیده آل در موتور این خودرو است. پمپ بنزین ورنا شامل چند قطعه اصلی است که در عکس زیر میتوانید مشاهده نمایید:

نشانه های خرابی پمپ بنزین ورنا

“علایم خرابی پمپ بنزین ورنا” (fuel pump failure) کاملا مشخص و واضح هستند و شما حتی در صورتی که اطلاعات فنی نداشته باشید به راحتی میتوانید خریابی پمپ بنزین این خودرو را تشخیص دهید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از این علایم میتواند نشانه خرابی در بخش های دیگر ورنا شما نیز باشد و تشخیص نهایی باید توسط مکانیک تخصصی ورنا صورت گیرد تا در صورت نیاز اقدام به خرید پمپ بنزین ورنا و یا تعمیر قطعه فعلی خود نمایید. نشانه های خرابی پمپ بنزین ورنا عبارت اند از:

    سکوت پمپ بنزین ورنا قبل از استارت

    زمانی که سویچ ورنا را تا مرحله قبل از استارت می چرخانید، اصطلاحا می گویند برق پشت آمپر آمده. در همین زمان با کمی دقت متوجه میشوید که از عقب خودرو زیر صندلی سمت باک برای چند ثانیه صدایی مانند ویــــژژژژ به گوش می رسد. این صدا، صدای آغاز به کار پمپ بنزین ورنا است. این صدا نشان دهنده پمپاژ بنزین مورد نیاز برای استارت موتور این خودرو است. در صورتی که صدای آغاز به کار پمپ بنزین شنیده نشود نشان دهنده خرابی این قطعه است. دقت داشته باشید بلافاصله بعد از چرخاندن سویچ تنها به مدت چند ثانیه این صدا شنیده شده و پس از آن قطع خواهد شد.

    سخت روشن شدن ورنا

    با ضعیف شدن پمپ بنزین ورنا، سوخت با فشار و میزان مناسب از باک به موتور نمی رسد. با این اتفاق شاهد آن خواهیم بود که ورنا شما زمانی که اول صبح استارت میزنید به سختی روشن می شود و به اصطلاح تک استارت روشن نمی شود. در برخی موارد حتی شما ناگزیرید تا چند بار استارت بزنید. دقت داشته باشید که سخت روشن شدن ورنا در اوایل صبح الزاما نشانه خرابی پمپ بنزین ورنا نیست و خرابی این قطعه باید توسط مکانیک تخصصی ورنا تایید شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "راهنمای جعبه فیوز هیوندا ورنا" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "راهنمای جعبه فیوز هیوندا ورنا"، کلیک کنید.