بررسی تاثیرات ژیوپلیتیکی بر بازار فارکس

تاثیر ریسک ژیوپلیتیک بر اقتصاد جهانی – راهنمای معامله گران فارکس

چشم انداز اقتصاد جهانی دایماً در حال تغییر است و بر اقتصاد جهانی سایه انداخته است. همین امسال (2024) انتخابات ریاست جمهوری، درگیری های نظامی و تشدید تنش ها باعث شده تا درک ریسک های ژیوپلیتیک برای معامله گران فارکس اهمیت ویژه ای پیدا کند. در این مقاله می خواهیم روابط پیچیده بین رویداد های ژیوپلیتیک و عملکرد اقتصادی را بررسی کنیم و با برجسته کردن موارد نگران کننده، دیدگاه جامعی را در اختیار معامله گران قرار دهیم تا در تصمیمات خود این موارد را هم لحاظ کنند. همچنین خواهیم گفت که استاپ اوردر در فارکس چیست؟

بررسی تاثیرات ژیوپلیتیکی بر بازار فارکس

ژیوپلیتیک چیست؟

ژیوپلیتیک مطالعه تاثیرات جغرافیای زمین (انسانی و فیزیکی) بر سیاست و روابط بین الملل است.

ریسک ژیوپلیتیک: یک چاقوی دو لبه!

رویداد هایی که به عنوان اتفاقات ژیوپلیتیک شناخته می شوند، مثل جنگ ها، اختلال در تجارت و بی ثباتی سیاسی می توانند اقتصاد جهانی را از چندین کانال تحت تاثیر قرار دهند:

بازار های مالی

تحریم ها، کنترل سرمایه و بی اعتمادی به آینده می تواند بازار های مالی را دگرگون کند. در این صورت هزینه مقابله با ریسک ها (بیمه ریسک) افزایش می یابد و در نتیجه قیمت دارایی های به شدت نوسان می کند و باعث فرار سرمایه یا همان جریانات ریسک گریزی می شود.

اختلال در تجارت جهانی

تشدید تنش ها و محدودیت در تجارت می تواند جریان تجارت جهانی و زنجیره تامین را مختل کند و بر اقتصاد جهانی آسیب وارد کند. کمبود برخی از کالاهای حساس مثل طلا و گاز می تواند شرایط را وخیم تر کند.

تورم و رشد اقتصادی

تاثیر ترکیبی این دو عامل می تواند به تورم بالا و رشد اقتصادی پایین منجر شود.

ژیوپلیتیک و سیاست داخلی

تاثیر ریسک های ژیوپلیتیک تنها بر روابط بین المللی نیست. رهبران جهانی از ابزار اقتصادی مثل سیاست های مالی و پولی برای کنترل فعالیت های اقتصادی استفاده می کنند. در این میان با گسترش پوپولیست، شاید رهبران جدید تصمیم بگیرند که منافع کوتاه مدت را بر ثبات بلند مدت ترجیح دهند، که در این صورت شاهد اختلال در جریانات تجاری و رشد ضعیف اقتصادی به خاطر سیاست های محافظتی (حفاظت از تولید داخل) و افزایش شدید مخارج دولتی خواهیم بود. در مقابل، عملکرد اقتصادی کشور ها هم بر نتیجه انتخابات در آینده تاثیر خواهد گذاشت.

اندازه گیری ریسک ژیوپلیتیک: شاخص ریسک ژیوپلیتیک (GPR)

شاخص GPR معیاری برای ارزیابی ریسک های ژیوپلیتیکی است. این شاخص با بررسی رویداد های ریسکی که در رسانه ها منتشر می شوند، برای ارزیابی ریسک ژیوپلیتیک استفاده می کند. هر چقدر عدد GPR بالا باشد، نشانگر تشدید رویداد های بد و ریسکی است و احتمال اینکه در آینده هم اتفاقات بد و منفی روی دهد را بالا می برد، که منجر به پیامد های سخت و منفی بیشتر می شود. مطالعات نشان داده که ارقام بالای این شاخص منجر به افزایش قیمت نفت خام، کاهش سرمایه گذاری، تورم بالا و رشد ضعیف اقتصادی و تجاری می شود.

ریسک های ژیوپلیتیک چگونه بر بازار فارکس تاثیر می گذارد؟

وقتی نوبت به بازار ارز و بهترین بروکر برای ایرانیان می رسد، ریسک های ژیوپلیتیکی می توانند به طرق مختلف بر بازار تاثیر بگذارند.

ریسک های ژیوپلیتیکی می توانند با ایجاد سیاست های جدید یا از طریق تغییر در سیاست های موجود، بر بازار ارز تاثیر بگذارند. همچنین می تواند منجر به مقررات جدیدی شود که می تواند بر بازار تاثیر بگذارد. علاوه بر این، ریسک های ژیوپلیتیکی می توانند بر رشد اقتصادی کشور تاثیر بگذارند که بر چشم انداز اقتصادی تاثیر می گذارد و چشم انداز نرخ ارز را تغییر می دهد.

زمانی که کشوری شروع درگیر ناآرامی های سیاسی، جنگ های داخلی و شورش می شود، بر سیستم مالی کشور فشار وارد می شود که می تواند بر نرخ ارز کشور تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که در برخی موارد، دولت سعی می کند با افزایش مالیات و کاهش هزینه ها، وضعیت مالی را تقویت کند.

موقعیت های دیگری که می توانند بر نرخ ارز تاثیر بگذارند، مواردی هستند که به کالاها و خدمات مرتبط هستند. اگر کشوری تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار گیرد، نرخ ارز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. اگر کشوری تحت تاثیر یک بیماری همه گیر قرار گیرد، همین امر صادق است.

تاثیر مثبت رویدادهای ژیوپولیتیک

با این حال، همیشه باید در نظر داشت که رویدادهای ژیوپلیتیکی نیز می توانند تاثیرات مثبتی بر بازار ارز داشته باشند. به عنوان مثال، اگر کشوری بتواند مناقشه یک منطقه را حل کند، می تواند یک رویداد مثبت برای رشد اقتصادی باشد. این را می توان در مورد کشوری نیز گفت که می تواند اقتصاد و سیستم مالی خود را تثبیت کند.

جنگ، مهمترین رویداد ژیوپلیتیک

بی تردید بیشتر عوامل سیاسی که بر بازار فارکس تاثیر می گذارند مربوط به جنگ هستند. وقتی به رویدادهای ژیوپلیتیکی که در کشورها روی می دهد نگاه می کنیم، می بینیم که جنگ نه تنها برترین رویداد، بلکه جدی ترین رویداد ژیوپلیتیکی است. یکی از نمونه های بزرگ این موضوع، درگیری اوکراین و روسیه است، جایی که جنگ در بسیاری از بازارها مانند نفت ویرانی ایجاد کرده است. این مسیله به نوبه خود، بازار فارکس را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

رویدادهای ژیوپلیتیکی که روی داده اند و بر نرخ ارز تاثیر گذاشته اند کدامند؟

بسیاری از رویدادهای ژیوپلیتیکی در گذشته رخ داده است که به شدت بازار FX را تحت تاثیر قرار داده است. در اینجا چند نمونه هستند:

انگلستان یکی از مهم ترین کشورهای جهان از نظر سیاسی و اقتصادی است. به همین دلیل است که وقتی اقتصاد بریتانیا در سال 2007 در نتیجه بحران مالی ضربه خورد، بر پوند انگلیس و به طور کلی اقتصاد جهانی تاثیر گذاشت. پوند انگلیس را می توان به عنوان یکی از باثبات ترین ارزهای دنیا در نظر گرفت و این واقعیت که سقوط آن باعث ایجاد یک اثر دومینویی شد که کل بازار فارکس را تحت تاثیر قرار داد.

اسپانیا کشور دیگری است که تحت تاثیر نابسامانی های اقتصادی قرار گرفته است. آشفتگی در اسپانیا در سال 2011 مشاهده شد که اقتصاد این کشور وارد رکود شد. این نتیجه بحران مالی بود که در سال 2007 آغاز شد. این کشور چندین بار این رویداد را تجربه کرده است. وقتی صحبت از دومینوی اقتصاد اسپانیا به میان می آید، می توان آن را در بازار فارکس مشاهده کرد، به خصوص وقتی صحبت از ارزهایی مانند دلار نیوزلند و دلار استرالیا به میان می آید. همچنین در ارزهایی مانند ین ژاپن و پوند انگلیس نیز دیده می شود.

ین ژاپن یکی از محبوب ترین ارزهای جهان است و محبوبیت آن تنها به آسیا محدود نمی شود. ین یکی از ارزهای مورد معامله در جهان است. ین به هیچ کشوری گره خورده نیست، بنابراین تقریباً در هر کشوری می توان آن را معامله کرد. با این حال، هنوز خطراتی برای معاملات ین وجود دارد. یکی از این مخاطرات مربوط به همین ریسکهای ژیوپلیتیک است.

وقتی صحبت از ژیوپلیتیک ین به میان می آید، دو رویداد برجسته است. اولین مورد زلزله و سونامی فوکوشیما در سال 2011 است که باعث فاجعه هسته ای فوکوشیما دایچی شد. رویداد دوم زلزله سال 2011 توهوکو است که باعث سونامی و زلزله نیز شد. هر دوی این رویدادهای لرزه ای، خسارات زیادی در ژاپن ایجاد کردند و الگوهای معاملاتی ین را تغییر دادند.

جدای از مثال های بالا، بسیاری از رویدادهای دیگر مانند جنگ های جهانی و مواردی از این دست وجود داشت که از طرق مختلف بر روی ارز تاثیر گذاشت. اما همین توضیحات می تواند مشخص کند که بهترین زمان برای معامله فارکس چه زمانی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بررسی تاثیرات ژیوپلیتیکی بر بازار فارکس" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بررسی تاثیرات ژیوپلیتیکی بر بازار فارکس"، کلیک کنید.