عکس پرسنلی فوری با استانداردهای بین المللی شامل چه مدل عکسی می شود؟

همه ما توی زندگی روزمره حداقل یه بار تجربه کردیم که نیاز داشته باشیم یه عکس پرسنلی فوری بگیریم. حالا این عکس می تونه برای یه مدارک رسمی مثل پاسپورت ویزا یا حتی گواهی نامه باشه. اما نکته ای که توی این مورد باید خیلی بهش توجه کنیم استانداردهای بین المللی برای عکس پرسنلی هست. راستش وقتی دفعه اول برای پاسپورت اقدام کردم خیلی به این استانداردها اهمیت ندادم و همین شد که دوبار عکسم رد شد و مجبور شدم دوباره برم عکاسی! حالا این تجربه ناموفق رو می خوام با شما به اشتراک بذارم تا شاید شما دیگه این اشتباهات رو تکرار نکنید.

عکس پرسنلی فوری با استانداردهای بین المللی شامل چه مدل عکسی می شود؟

سایز استاندارد عکس پرسنلی چقدر باید باشه؟

یکی از اولین چیزایی که باید بهش توجه کنیم سایز عکس هست. اکثر کشورهای دنیا برای عکس های رسمی یه اندازه خاص رو در نظر گرفتن. مثلاً برای پاسپورت اکثر کشورها سایز عکس باید ۳.۵ در ۴.۵ سانتی متر باشه. این اندازه دقیقاً بر اساس استاندارد بین المللی ISO ۱۹۷۹۴-۵ تعریف شده و اگر سایز عکس شما دقیق نباشه احتمال رد شدنش زیاده. خودم یک بار برای ویزای کشور کانادا عکس گرفتم و چون سایزش ۲ میلی متر از استاندارد کمتر بود بدون هیچ توضیحی عکس رد شد! پس دقت کنید همیشه قبل از عکاسی سایز رو چک کنید.

نوع عکس سایز استاندارد (سانتی متر)
پاسپورت ۳.۵ × ۴.۵
ویزا ۵ × ۵
گواهی نامه ۳ × ۴
کارت ملی ۳.۵ × ۴.۵

پس زمینه عکس چطور باید باشه؟

یه نکته خیلی مهم دیگه که شاید به نظر ساده بیاد ولی خیلیا بهش بی توجه هستن پس زمینه عکس هست. اکثر مدارک بین المللی مثل ویزا و پاسپورت ها نیاز دارن که پس زمینه عکس کاملاً ساده و بدون هیچ گونه تزیینات باشه. رنگ استاندارد برای پس زمینه عکس معمولاً سفید یا آبی روشن هست. اگر پس زمینه عکس شما طرح دار یا حتی رنگی غیر از سفید باشه رد شدنش قطعیه! من خودم یادمه برای عکاسی گواهینامه یه روز رفتم عکاسی و چون فکر می کردم پس زمینه مشکی شیک تره عکسمو مشکی گرفتم! خب… نتیجه این بود که رد شد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای گرفتن عکس استاندارد لاتاری

چهره و حالت قرارگیری در عکس

عکس های رسمی باید خیلی دقیق و استاندارد باشن. شما باید مستقیم به دوربین نگاه کنید و صورتتون کاملاً رو به جلو باشه. یکی از اشتباهات بزرگی که من خودم دفعه اول انجام دادم این بود که کمی سرم به طرف پایین بود و فکر می کردم اینطوری طبیعی تر به نظر میاد! اما دقیقا همین حالت باعث رد شدن عکس شد. این مورد برای پاسپورت و ویزا خیلی حساسه.

همچنین یادتون باشه که هیچ لبخندی نباید بزنید. بهتره چهره ای کاملاً خنثی و بدون احساس داشته باشید.

نورپردازی مناسب چقدر اهمیت داره؟

شاید فکر کنید که نورپردازی توی عکاسی پرسنلی مهم نیست ولی یکی از اصلی ترین بخش های یه عکس پرسنلی استاندارد نورپردازیشه. نور باید یکنواخت باشه و هیچ سایه ای نباید روی صورتتون بیفته. دفعه اولی که عکس پاسپورت گرفتم یه سمت صورتم کمی تاریک بود و همین باعث شد عکسم رد بشه.

بنابراین توصیه می کنم اگر خودتون عکاسی می کنید حتماً از نور طبیعی یا لامپ های نرم استفاده کنید که صورتتون کاملاً روشن باشه و هیچ سایه ای ایجاد نشه.

پوشش و اکسسوری ها

اگه می خواید یه عکس پرسنلی بگیرید که رد نشه باید بدونید که پوشش و حتی نوع لباس هایی که می پوشید خیلی اهمیت داره. معمولاً باید لباس های رسمی و ساده بپوشید. برای مردان یه کت یا پیراهن ساده و برای زنان هم یه روسری ساده یا مانتو مناسب. همچنین اکسسوری هایی مثل عینک شال گردن یا جواهرات در بیشتر کشورها برای عکس های رسمی مجاز نیست.

من یادمه یه بار برای عکس ویزا عینک زده بودم و با اعتماد به نفس کامل رفتم عکاسی. بعد فهمیدم که برای ویزای اون کشور عینک کاملاً ممنوعه! مجبور شدم دوباره عکاسی برم.

آیا می تونیم عکس پرسنلی رو خودمون بگیریم؟

خیلی از ما دوست داریم هزینه های اضافه رو کم کنیم و شاید به این فکر افتاده باشیم که عکس پرسنلی رو توی خونه بگیریم. من این کارو کردم! راستش توی خونه یه نورپردازی ساده درست کردم و با موبایلم عکس گرفتم. اما اشتباه بزرگی بود. به چند دلیل :

  1. نورپردازی مناسب نداشتم و صورتم درست روشن نشد.
  2. پس زمینه کامل صاف نبود و توی عکسی که گرفتم سایه های ریزی دیده می شد.
  3. دوربین موبایل کیفیت لازم رو نداشت و عکسم از نظر کیفیت مناسب نبود.

بنابراین توصیه می کنم اگر عجله دارید و می خواید کارتون درست انجام بشه حتماً به یه عکاسی حرفه ای برید.

جدول نکات کلیدی برای عکس پرسنلی

موضوع توضیحات
سایز عکس ۳.۵ × ۴.۵ سانتی متر برای پاسپورت
پس زمینه سفید یا آبی روشن
حالت چهره مستقیم به دوربین بدون لبخند
نورپردازی یکنواخت بدون سایه
پوشش و اکسسوری ساده و رسمی بدون عینک و جواهرات
کیفیت عکس حداقل رزولوشن ۳۰۰ DPI

سؤالات رایج درباره عکس های پرسنلی

  • آیا می توانم از عینک استفاده کنم؟ در اکثر موارد خیر. کشورهای زیادی استفاده از عینک رو ممنوع کردن چون باعث انعکاس نور و کاهش وضوح چشم ها می شه.
  • آیا لبخند زدن در عکس مجازه؟ خیر. در بیشتر استانداردهای بین المللی باید چهره شما کاملاً خنثی باشه.
  • چطور می تونم از کیفیت عکس مطمئن بشم؟ بهترین راه اینه که به یه عکاس حرفه ای مراجعه کنید تا کیفیت عکس از نظر نورپردازی پس زمینه و وضوح تضمین بشه.

نتیجه گیری

عکس های پرسنلی ممکنه به نظر ساده بیان اما اگر به استانداردهای لازم توجه نکنیم وقت و هزینه مون به هدر می ره. تجربه من به من نشون داد که قبل از هر کاری باید دقیقاً بدونیم چه استانداردهایی لازم هست و به اون ها پایبند باشیم. بنابراین دفعه بعد که خواستید عکسی برای مدارک رسمی بگیرید حتماً به مواردی مثل سایز پس زمینه حالت چهره و نورپردازی توجه کنید تا مشکلی پیش نیاد. اگر شما هم تجربه ای از عکس های پرسنلی دارید که رد شده یا با مشکلی مواجه شدید خوشحال می شم تجربیاتتون رو به اشتراک بزارید!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عکس پرسنلی فوری با استانداردهای بین المللی شامل چه مدل عکسی می شود؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عکس پرسنلی فوری با استانداردهای بین المللی شامل چه مدل عکسی می شود؟"، کلیک کنید.