شیر دادن خواهر به برادر: حکم شرعی و فقهی آن چیست؟

شیر دادن خواهر به برادر چه حکمی دارد

شیر دادن خواهر به برادر، از منظر فقه اسلامی، به خودی خود حرام نیست و در اغلب موارد، به دلیل عدم تحقق شرایط لازم، منجر به ایجاد محرمیت رضاعی جدیدی نمی شود که بر روابط نسبی و سببی موجود تأثیر بگذارد. این مسئله با جزئیات و شرایط خاصی همراه است که در مذاهب اسلامی تفاوت هایی دارد و بررسی دقیق آن ها برای درک صحیح حکم ضروری است.

شیر دادن خواهر به برادر: حکم شرعی و فقهی آن چیست؟

مسئله محرمیت رضاعی (شیرخوارگی) یکی از ظرایف فقهی در اسلام است که با روابط خویشاوندی و ازدواج ارتباط تنگاتنگی دارد. در زندگی روزمره ممکن است شرایطی پیش آید که فردی به جز مادر، کودک را شیر دهد و این امر پرسش هایی را درباره پیامدهای شرعی آن، به ویژه در مورد محرمیت، ایجاد کند. یکی از این سناریوهای کمتر شایع اما قابل طرح، شیر دادن خواهر به برادر کوچک تر خود است. درک دقیق مبانی فقهی، شرایط ایجاد محرمیت رضاعی و تفاوت دیدگاه مذاهب اسلامی در این زمینه، برای مسلمانان اهمیت فراوانی دارد تا از هرگونه اشتباه در رعایت احکام شرعی پرهیز شود.

اهمیت و حساسیت مسئله محرمیت رضاعی در فقه اسلامی

حفظ محارم و حرمت ازدواج با آن ها، از اصول بنیادین شریعت اسلام است که در آیات قرآن کریم و روایات پیامبر اکرم (ص) به صراحت بر آن تأکید شده است. محرمیت، سد محکمی در برابر بی بندوباری و اختلاط نسل ها بوده و سلامت اخلاقی و انسجام خانواده را تضمین می کند. در این میان، محرمیت رضاعی، به دلیل شباهت احکام آن با محرمیت نسبی، از حساسیت ویژه ای برخوردار است و کوچک ترین غفلت در درک یا رعایت شرایط آن می تواند پیامدهای شرعی جدی، از جمله بطلان ازدواج، به دنبال داشته باشد.

بسیاری از افراد ممکن است به دلیل عدم اطلاع کافی از جزئیات این احکام، با ابهاماتی مواجه شوند؛ به ویژه در مواردی که به دلایل مختلف (مانند فوت مادر، بیماری، یا عدم کفایت شیر مادر) نیاز به شیردهی توسط زن دیگری پیش می آید. بنابراین، تبیین دقیق مسئله شیر دادن خواهر به برادر و بررسی تمامی ابعاد آن از دیدگاه فقه اسلامی، نه تنها پاسخگوی یک سؤال شرعی خاص است، بلکه به افزایش آگاهی عمومی در مورد کلیدواژه های مهمی چون محرمیت رضاعی، شرایط محرمیت با شیر و احکام شیر دهی بین خواهر و برادر کمک شایانی می کند. این دقت نظر فقهی، ضمانت کننده حفظ حریم خانواده و روابط شرعی میان افراد است.

مبانی فقهی محرمیت رضاعی (شیرخوارگی) در اسلام

محرمیت رضاعی یکی از سه نوع محرمیت در اسلام (شامل محرمیت نسبی، سببی و رضاعی) است که احکام خاص خود را دارد. درک صحیح این مفهوم، نیازمند شناخت تعریف و دلایل شرعی آن است.

تعریف محرمیت رضاعی

محرمیت رضاعی به حالتی اطلاق می شود که یک کودک، از شیری غیر از شیر مادر نسبی خود تغذیه کند و بر اثر آن، رابطه محرمیت با زن شیرده (مرضع) و برخی از خویشاوندان او برای کودک ایجاد شود. در نتیجه این شیرخوارگی، زن شیرده، «مادر رضاعی» کودک محسوب می شود و شوهر او، «پدر رضاعی» کودک. همچنین، فرزندان زن شیرده، «برادران و خواهران رضاعی» کودک و خواهران و برادران زن شیرده، «خاله ها و دایی های رضاعی» او خواهند بود و همین طور الی آخر. این نوع محرمیت، احکامی مشابه محرمیت نسبی دارد و بسیاری از ازدواج ها را حرام می کند.

نکته مهم این است که این محرمیت، یک محرمیت جدید است و روابط محرمیت نسبی (مثلاً خواهر و برادر نسبی) به خودی خود از بین نمی رود، بلکه یک لایه محرمیت دیگر به وجود می آید که می تواند بر ازدواج با سایر افراد (که به دلیل این شیرخوارگی، خویشاوند رضاعی محسوب می شوند) تأثیر بگذارد.

ادله شرعی محرمیت (قرآن و سنت)

مبانی محرمیت رضاعی در فقه اسلامی بر پایه ادله محکمی از قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (ص) استوار است:

  • قرآن کریم: خداوند متعال در سوره نساء، آیه ۲۳ می فرماید: «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُوا دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَن تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا» (حرام شد بر شما مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمه هایتان، و خاله هایتان، و دختران برادر، و دختران خواهر، و مادرانی که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعی شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرانتان که در دامان شما پرورش یافته اند، از همسرانی که با آن ها آمیزش کرده اید – و اگر آمیزش نکرده اید، گناهی بر شما نیست – و همسران پسرانتان که از نسل شما هستند، و جمع بین دو خواهر، مگر آنچه در گذشته واقع شده است. همانا خداوند آمرزنده و مهربان است). این آیه به وضوح بر حرمت ازدواج با مادران رضاعی و خواهران رضاعی تأکید دارد و اساس محرمیت از طریق شیرخوارگی را بیان می کند.
  • سنت نبوی: پیامبر اسلام (ص) در حدیثی مشهور می فرمایند: «الرَّضَاعُ یُحَرِّمُ مَا یُحَرِّمُ النَّسَبُ» (شیرخوارگی آنچه را نسب حرام می کند، حرام می گرداند). این حدیث قاعده کلی را بیان می کند که روابط رضاعی از نظر احکام محرمیت، همانند روابط نسبی است. به این معنی که اگر دو نفر به واسطه نسب، محرم یکدیگر باشند (مانند مادر و فرزند، خواهر و برادر، خاله و خواهرزاده)، همین محرمیت از طریق رضاع نیز برقرار می شود، به شرطی که شرایط شرعی آن تحقق یابد.

این ادله قرآنی و روایی، بنیان فقهی محرمیت با شیر خوردن از خواهر یا هر زن دیگری را تشکیل می دهند و فقهای شیعه و اهل سنت با استناد به آن ها، به تفصیل شرایط و احکام این نوع محرمیت را تبیین کرده اند.

شرایط ایجاد محرمیت رضاعی از دیدگاه فقهای شیعه امامیه

در فقه شیعه امامیه، ایجاد محرمیت رضاعی با دقت و سخت گیری خاصی همراه است و تحقق تمامی شرایط آن الزامی است. عدم وجود حتی یکی از این شرایط، مانع از ایجاد محرمیت می شود. این احتیاط در فقه شیعه، به دلیل اهمیت حفظ حریم ازدواج و جلوگیری از هرگونه شبهه است. بر اساس فتوای مشهور مراجع تقلید، حداقل دوازده شرط اساسی برای تحقق محرمیت رضاعی وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. خوردن شیر از پستان زن زنده: شیر باید از پستان زن زنده خارج شود و به معده کودک برسد، بنابراین شیر خشک، شیر منجمد، یا شیر زنی که فوت کرده است، محرمیت ایجاد نمی کند.
  2. خالص بودن شیر: شیر باید خالص باشد و با هیچ ماده غذایی یا مایع دیگری (مانند آب، آب میوه یا دارو) مخلوط نشده باشد. البته مخلوط شدن با دارو به مقداری که در شیر مستهلک شود و خاصیت شیری آن را از بین نبرد، اشکال ندارد.
  3. شیر از یک شوهر باشد: در طول دوره شیردهی محرمیت زا، شیری که کودک می خورد باید متعلق به یک شوهر باشد. اگر زن از یک شوهر فرزندی بیاورد و از شیر او به کودکی شیر دهد و سپس شوهرش فوت کند یا او را طلاق دهد و با مرد دیگری ازدواج کند و از شیر شوهر دوم به همان کودک یا کودک دیگری شیر دهد، آن دو شیر (شیر حاصل از دو شوهر) با یکدیگر محرمیت ایجاد نمی کنند.
  4. سن کودک کمتر از دو سال تمام باشد: کودک باید کمتر از دو سال قمری تمام سن داشته باشد. اگر حتی یک روز از دو سالگی او گذشته باشد و شیر بخورد، محرمیت رضاعی ایجاد نمی شود.
  5. رسیدن شیر به معده طفل: شیر باید به معده کودک برسد و اگر فقط در دهان او باشد یا بلافاصله پس از خوردن استفراغ کند، محرمیت ایجاد نمی شود.
  6. عدم استفراغ شیر بلافاصله پس از خوردن: بنابر احتیاط واجب، اگر کودک بلافاصله پس از خوردن شیر آن را استفراغ کند، محرمیت حاصل نمی شود.
  7. کافی بودن شیر: شیر باید به میزانی باشد که به قول عرف، طفل سیر شود و رشد کند.
  8. عدم بیماری خاص در طفل: اگر کودک به واسطه بیماری، شیر را برگرداند، بنابر احتیاط واجب، کسانی که به واسطه شیر خوردن به آن بچه محرم می شوند، باید با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمایند.
  9. احراز شرایط با یقین یا بینه شرعی: تحقق این شرایط باید با یقین و علم قطعی یا شهادت دو مرد عادل (بینه شرعی) احراز شود. صرف ظن و گمان کفایت نمی کند.
  10. شیر از پستان مکیده شود: بنابر فتوای برخی مراجع، لازم است کودک شیر را مستقیماً از پستان زن بمکد و اگر شیر دوشیده شده و به وسیله شیشه شیر یا هر وسیله دیگری به کودک داده شود، محرمیت ایجاد نمی شود. هرچند برخی مراجع این شرط را ندارند یا با احتیاط واجب قائل به آن هستند.
  11. مرضع (زن شیرده) متولد شده از حلال باشد: اگر شیر از زنی باشد که حاصل از زنا است (بنابر احتیاط واجب)، محرمیت ایجاد نمی شود.
  12. حیات شوهر در زمان شیردهی: در مورد شرط «شیر از یک شوهر باشد»، اگر زن شیرده، شوهرش فوت کرده باشد و از شیری که از زمان شوهرش در پستان دارد به طفل شیر دهد، محرمیت ایجاد می شود، به شرطی که این شیر، شیر دوران شوهر سابق باشد. اما اگر بعد از ازدواج مجدد و با شیر شوهر جدید به کودک شیر دهد، شرایط تغییر می کند.

عدم تحقق حتی یکی از این شرایط ذکر شده، مانع از ایجاد محرمیت رضاعی است و در نتیجه، احکام مربوط به آن جاری نخواهد شد.

تعداد و مدت زمان شیرخوارگی: شرط پانزده مرتبه یا یک شبانه روز

یکی از مهم ترین و سخت گیرانه ترین شرایط در فقه شیعه، مربوط به تعداد دفعات و مدت زمان شیر خوردن است. برای ایجاد محرمیت رضاعی، یکی از دو شرط زیر باید محقق شود:

  1. پانزده مرتبه شیر سیر خوردن: کودک باید پانزده مرتبه کامل و سیر از یک زن شیر بخورد. «شیر سیر خوردن» به این معنی است که کودک پس از هر بار شیر خوردن، احساس سیری کند و معمولاً در فاصله بین دو شیر خوردن نیازی به تغذیه دیگری (غذا یا شیر زن دیگر) نداشته باشد. این پانزده مرتبه باید پشت سر هم و بدون فاصله غیرمعمول باشد، به طوری که عرفاً گفته شود از یک شیر تغذیه کرده است. تنفس تازه کردن یا صبر کوتاه بین دو مکیدن، مانعی ندارد.
  2. یک شبانه روز کامل شیر خوردن: کودک باید به مدت یک شبانه روز کامل (۲۴ ساعت) فقط و فقط از شیر یک زن تغذیه کند و در این مدت هیچ غذا یا شیر دیگری از زن دیگر نخورد. در این صورت، محرمیت حاصل می شود، حتی اگر تعداد دفعات آن به پانزده مرتبه نرسد.

بنابراین، برخلاف برخی مذاهب اهل سنت، در فقه شیعه، صرفاً «یک بار شیر خوردن» یا حتی چند بار شیر خوردن، به هیچ وجه موجب محرمیت رضاعی نمی شود. این شرط، نقش کلیدی در تعیین حکم شیر دادن خواهر به برادر ایفا می کند.

بررسی حکم خاص شیر دادن خواهر به برادر در فقه شیعه

با توجه به شرایط سخت گیرانه فقه شیعه برای ایجاد محرمیت رضاعی، حال به بررسی سناریوی خاص شیر دادن خواهر به برادر می پردازیم.

سناریوی رایج و عدم ایجاد محرمیت رضاعی جدید

تصور کنید خواهری که خود دارای فرزند است و شیر می دهد، به دلیل بیماری مادر یا هر ضرورت دیگری، به برادر کوچک تر خود (که کمتر از دو سال دارد) شیر دهد. آیا این عمل موجب ایجاد محرمیت رضاعی بین آن ها می شود؟

در اغلب قریب به اتفاق موارد، پاسخ خیر است. دلیل آن، عدم تحقق مهم ترین شرط در فقه شیعه یعنی «پانزده مرتبه شیر سیر خوردن» یا «یک شبانه روز کامل شیر خوردن» است. معمولاً در چنین مواقعی، خواهر ممکن است یک یا چند بار به برادرش شیر دهد، اما به ندرت پیش می آید که تمامی شرایط تعداد و مدت زمان لازم برای محرمیت رضاعی محقق شود. از آنجا که خواهر و برادر به صورت نسبی نیز با یکدیگر محرم هستند، این شیر خوردن معمولاً محرمیت جدیدی ایجاد نمی کند که بر روابط آن ها تأثیر بگذارد. بلکه این بحث بیشتر برای جلوگیری از ایجاد محرمیت های ناخواسته با دیگران مطرح می شود. به عبارت دیگر، این شیر خوردن، وضعیت محرمیت نسبی موجود را تغییر نمی دهد و یک لایه محرمیت رضاعی را که پیامدهای خاص خود را داشته باشد، اضافه نمی کند.

عدم تأثیر بر زندگی زناشویی شوهر خواهر

یکی از پرسش های مرتبط با این موضوع این است که آیا شیر دادن خواهر به برادرش، موجب حرام شدن شوهر خواهر بر خود خواهر می شود؟

بر اساس فتاوای مراجع تقلید شیعه، اگر زنی خواهر یا برادر خود را با شیر شوهرش شیر دهد، شوهرش بر او حرام نمی شود. این حکم صریحاً در توضیح المسائل مراجع ذکر شده است. دلیل این امر آن است که حرمت در رضاع به سبب ایجاد روابط خاص نسبی رضاعی بین شیرخوار و خویشاوندان زن شیرده و شوهر او است. در این مورد، خواهر و برادر خود از محارم زن شیرده هستند و شیر دادن به آن ها، باعث ایجاد محرمیت با شوهر زن شیرده نمی شود که بر ازدواج آن ها تأثیر بگذارد. اگرچه احتیاط مستحب آن است که از شیر دادن به این افراد پرهیز شود، اما انجام آن حرام نیست و به زندگی زناشویی شوهر و همسرش آسیبی نمی رساند.

تمایز با شیر دادن مادربزرگ به نوه

برای روشن شدن بیشتر موضوع، باید این حالت را با حالتی که مادربزرگ به نوه دختری خود شیر می دهد، متمایز کرد. در آن سناریو، اگر مادربزرگ مادری (مادرِ مادرِ کودک) به نوه دختری خود با شرایط کامل رضاعی شیر دهد، مادر آن کودک (دخترِ مادربزرگ شیرده) بر شوهر خود (پدر کودک شیرخوار) حرام می شود و ازدواج آن ها باطل می گردد. دلیل آن این است که در این حالت، زنِ شیرده (مادربزرگ) مادرِ زنِ مرد (همسرش) می شود که فرزند مرد را شیر داده است، و این از موارد محرمیت سببی است که با رضاع حاصل شده و ازدواج را باطل می کند. اما در مورد شیر دادن خواهر به برادر، چنین نسبتی ایجاد نمی شود که بر ازدواج موجود تأثیر بگذارد.

در فقه شیعه، صرفاً یک یا چند بار شیر خوردن خواهر از برادر (یا بالعکس)، به تنهایی و بدون تحقق کامل شرایط تعداد و مدت زمان، موجب محرمیت رضاعی جدید و تغییر در روابط شرعی موجود نمی شود.

دیدگاه فقهای اهل سنت پیرامون محرمیت رضاعی و حکم شیر دادن خواهر به برادر

فقهای اهل سنت نیز بر اساس قرآن و سنت، محرمیت رضاعی را قبول دارند، اما در خصوص شرایط تحقق آن، به ویژه تعداد دفعات شیرخوارگی، با فقه شیعه و همچنین با یکدیگر تفاوت هایی دارند. این تفاوت ها در تعیین حکم محرمیت با شیر خوردن از خواهر می تواند اثرگذار باشد.

مذهب حنفیه

در مذهب حنفیه، شرط خاصی برای تعداد دفعات شیر خوردن برای ایجاد محرمیت وجود ندارد. حتی اگر کودک یک قطره شیر نیز بنوشد، به شرطی که به معده او برسد و قبل از دو سالگی باشد، محرمیت رضاعی حاصل می شود. سایر شرایط عبارتند از:

  • شیر باید مایع باشد (نه جامد مانند شیر خشک، مگر اینکه با آب مخلوط شود و به صورت مایع درآید).
  • شیر در دوران طفولیت و شیرخوارگی (قبل از دو سالگی) به شکم طفل برسد.
  • شیر خالص باشد، اما اگر با غذای مایع مخلوط شود و شیر بیشتر باشد، محرمیت ایجاد می شود.
  • زن شیرده باید حداقل ۹ سال سن داشته باشد (به دلیل توانایی تولید شیر در این سن).

بر این اساس، اگر خواهری به برادر کوچکتر خود شیر دهد و شیر به معده برادر برسد، حتی یک بار، از دیدگاه حنفیه محرمیت رضاعی ایجاد می شود. این به معنای آن نیست که خواهر و برادر از نظر نسبی محرمیتشان از بین می رود، بلکه روابط رضاعی با خویشاوندان شوهر خواهر نیز ایجاد می شود.

مذهب مالکیه

مذهب مالکیه نیز مانند حنفیه، شرط تعداد دفعات شیر خوردن را برای ایجاد محرمیت ضروری نمی داند و حتی یک بار شیر خوردن به شرط رسیدن به معده، می تواند موجب محرمیت شود. شرایط دیگر عبارتند از:

  • کودک کمتر از دو سال داشته باشد.
  • شیر به معده طفل برسد.
  • شیر با چیز دیگری مخلوط نشده باشد، یا در صورت اختلاط، شیر بیشتر باشد.
  • زن شیرده باید حداقل ۹ سال داشته باشد.
  • برخی نیز رنگ شیر را شرط می دانند که سفید و همرنگ شیر باشد.

بنابراین، طبق مذهب مالکیه نیز، اگر خواهری به برادر خود شیر دهد و شیر به معده او برسد، محرمیت رضاعی ایجاد می شود.

مذهب شافعیه

در مذهب شافعیه، شرط اصلی برای ایجاد محرمیت رضاعی، پنج مرتبه شیر سیر خوردن است. این پنج مرتبه باید به گونه ای باشد که کودک در هر بار سیر شود و شیر به معده او برسد و قبل از استفراغ باشد. سایر شرایط:

  • سن کودک کمتر از دو سال باشد.
  • زن شیرده باید حداقل ۹ سال سن داشته باشد.
  • زن شیرده زنده باشد.

پس، اگر خواهری به برادر خود پنج مرتبه شیر سیر بخوراند، از دیدگاه شافعیه محرمیت رضاعی ایجاد می شود. در این حالت، برادر شیرخوار، از فرزندان زن شیرده (خواهر) و شوهر او محسوب می شود و روابط رضاعی با خویشاوندان آن ها برقرار می گردد.

مذهب حنبلیه

مذهب حنبلیه نیز مانند شافعیه، شرط پنج مرتبه شیر سیر خوردن را برای ایجاد محرمیت رضاعی ضروری می داند. سایر شرایط:

  • زن شیرده زنده باشد.
  • زن شیرده قابل وضع حمل باشد (یعنی به سن بارداری رسیده باشد).
  • شیر به شکم طفل رسیده و کودک آن را استفراغ نکرده باشد.
  • سن کودک کمتر از دو سال باشد.

بنابراین، اگر خواهری پنج مرتبه به برادر خود شیر سیر بدهد، از دیدگاه حنبلیه نیز محرمیت رضاعی ایجاد می شود.

جدول مقایسه ای شرایط محرمیت رضاعی در مذاهب مختلف

جدول زیر خلاصه ای از تفاوت های اصلی در شرایط تعداد دفعات شیر خوردن برای ایجاد محرمیت رضاعی در مذاهب اسلامی را نشان می دهد:

مذهب شرط تعداد دفعات شیر خوردن برای محرمیت توضیحات تکمیلی
شیعه امامیه پانزده مرتبه شیر سیر خوردن یا یک شبانه روز کامل با شرایط سخت گیرانه عدم تغذیه دیگر در بین این مدت، رسیدن شیر به معده، و سن کمتر از دو سال.
حنفیه حتی یک قطره شیر (بدون شرط تعداد) شیر باید به معده برسد و در دوران طفولیت باشد.
مالکیه یک بار شیر خوردن (بدون شرط تعداد) شیر باید به معده برسد و در دوران طفولیت باشد.
شافعیه پنج مرتبه شیر سیر خوردن هر بار باید سیر شود و شیر به معده برسد.
حنبلیه پنج مرتبه شیر سیر خوردن هر بار باید سیر شود و شیر به معده برسد.

این جدول به وضوح نشان می دهد که در حالی که فقه شیعه و برخی مذاهب اهل سنت مانند شافعیه و حنبلیه بر تعداد دفعات مشخصی تأکید دارند، مذاهب حنفیه و مالکیه در این زمینه شرطی ندارند و حتی با یک بار شیر خوردن نیز محرمیت با شیر را برقرار می دانند. این تفاوت ها در پاسخ به آیا خواهر و برادر با شیر خوردن محرم می شوند؟ اهمیت حیاتی دارد.

نتیجه گیری و توصیه های نهایی

در بررسی جامع حکم شرعی شیر دادن خواهر به برادر، مشخص شد که این مسئله از پیچیدگی های فقهی برخوردار است و دیدگاه مذاهب مختلف اسلامی در آن تفاوت هایی دارد. در فقه شیعه امامیه، ایجاد محرمیت رضاعی شرایط بسیار دقیق و سخت گیرانه ای دارد که مهم ترین آن ها، پانزده مرتبه شیر سیر خوردن یا یک شبانه روز کامل شیرخوارگی است. بر این اساس، در اغلب موارد، شیر دادن گاه به گاه خواهر به برادر، به دلیل عدم تحقق این شرایط، موجب ایجاد محرمیت رضاعی جدیدی نمی شود که بر روابط نسبی آن ها تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، در فقه شیعه، شیر دادن خواهر به برادرش، موجب حرام شدن شوهر خواهر بر خود خواهر نمی شود و زندگی زناشویی آن ها ادامه می یابد. این وضعیت با حالت شیر دادن مادربزرگ به نوه دختری که می تواند منجر به بطلان ازدواج والدین کودک شود، کاملاً متفاوت است.

از سوی دیگر، در فقه اهل سنت، تفاوت هایی در این شرایط مشاهده می شود. مذاهب حنفیه و مالکیه شرط تعداد دفعات را برای محرمیت رضاعی ضروری نمی دانند و حتی یک بار شیر خوردن را کافی می دانند. در حالی که مذاهب شافعیه و حنبلیه، شرط پنج مرتبه شیر سیر خوردن را لازم می دانند.

با توجه به حساسیت و اهمیت این احکام، توصیه مؤکد می شود که در هر مورد خاص و مشکوک، حتماً با دفاتر مراجع تقلید یا علمای دینی معتبر مشورت شود. این احتیاط، نه تنها ضامن رعایت دقیق احکام شرعی است، بلکه به حفظ حریم خانواده و جلوگیری از هرگونه شبهه در روابط زناشویی و خویشاوندی کمک می کند. در نهایت، اصل بر این است که برای ایجاد محرمیت رضاعی در فقه شیعه، باید شرایط کامل و دقیق آن محقق شود و صرف شیر دادن های محدود و پراکنده، به تنهایی موجب محرمیت نمی گردد. این آگاهی، به جوانان در آستانه ازدواج و خانواده ها کمک می کند تا با درک صحیح احکام ازدواج رضاعی، تصمیمات آگاهانه ای بگیرند.