فرق سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟

تفاوت سکه بانکی و سکه غیربانکی

تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟ سکه بانکی یا همان سکه رسمی توسط بانک مرکزی صادر می شود و ارزش قانونی دارد. این سکه ها به عنوان واحد پایه پول مورد استفاده قرار می گیرند و در معاملات مالی و تجاری قابل قبول هستند. در نقاط مختلف دنیا سکه بانکی معمولاً از فلزات گرانبها و ارزشمندی مانند طلا یا نقره ساخته می شود. و بر روی آن تصاویر، نمادها یا رویدادهای معروف جهانی قابل مشاهده است. هدف اصلی صدور سکه بانکی، فراهم کردن واحد پایه پول مناسب برای تسهیل تجارت و تبادلات اقتصادی یا سرمایه گذاری است.

فرق سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟

شاید بخواهید سری به بازار بزنید و سکه بخرید و یا اطلاعات خود را درباره انواع سکه بیشتر کنید. در این صورت حتماً می خواهید بدانید تفاوت سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟ بهرحال سکه بانکی شباهت زیادی با غیر بانکی دارد! به شما حق می دهیم که نتوانید تفاوت آن را به راحتی تشخیص دهید.

جالب است بدانید که گاهی حتی افرادی که سال هاست در حوزه فروش سکه فعالیت می کنند نیز ممکن است درباره اصالت سکه های بانکی و غیر بانکی به تردید بیفتند. با ما در این مطلب از پرسته متخصص در ارایه خدمات طراحی، تولید و آموزش طراحی و ساخت طلا و جواهر با صدور مدرک بین المللی و همچنین مدرک سازمان فنی و حرفه ای کشور همراه شوید تا به شما بگوییم که چگونه سکه های بانکی را از سکه های غیر بانکی تشخیص دهید.

سکه چیست؟

به نوعی قطعه فلزی که عیار، جنس و وزن مشخصی دارد. نقوش خاصی بر روی آن حک شده و دارای ارزش ریالی می باشد سکه بانکی می گویند. برای ضرب سکه از فلزات مختلفی مانند طلا، نقره، مس و نیکل استفاده می شود. در واقع علت انتخاب این نوع فلزها خاصیت چکش خواری آنان است که به سازنده اجازه می دهد نقش و نگارهای مختلف را بر روی سکه حک کند. ما در این مطلب به تفاوت سکه طلا که توسط بانک مرکزی ایران ضرب می شود و سکه های طلای غیربانکی می پردازیم.

سکه بانکی چیست؟

سکه طلا توسط بانک مرکزی هر کشور ضرب می شود. در ایران نیز قانون به همین صورت است و سکه های بانکی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ساخته می شوند. که در این صورت تضمین شده و دارای اصالت و ارزش مشخص می باشند. افراد عادی نمی توانند نسبت به ضرب سکه بانکی اقدام کنند و در این صورت مجرم محسوب می شوند و طبق قانون باید منتظر مجازات باشند.

سکه غیربانکی چیست؟

سکه غیربانکی عموماً به سکه هایی اطلاق می شود که توسط نهادهای غیربانکی تولید و عرضه می شوند. این سکه ها دست ساز هستند و در عیار و وزن، بیشترین تفاوت را با سکه های بانکی دارند.

تشخیص سکه بانکی و سکه غیربانکی برای افراد عادی کاری سخت و دشوار است اما برای اهل فن و فروشندگان باسابقه چالشی ایجاد نمی کند و به راحتی می توانند بانکی یا غیر بانکی بودن یک سکه را تشخیص دهند. ما در ادامه مطلب نکاتی را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید سکه بانکی را از سکه غیربانکی تشخیص دهید. پس با ما همراه شوید:

نحوه تشخیص سکه بانکی و سکه غیربانکی

تفاوت بین سکه بانکی و سکه غیربانکی بر اساس چند پارامتر قابل تشخیص است از جمله:

عیار سکه

سکه هایی که توسط بانک مرکزی یا بانک دولتی ضرب می شوند، عیار دقیق و مشخصی دارند. معمولاً در ایران، سکه بانکی عیار 900 (طلای 21.6 عیار) است. سکه هایی که توسط مجریان خصوصی یا کارخانجات طلا و جواهرات تولید می شوند، عیار مختلفی دارند.

بنابراین یکی دیگر از تفاوت های سکه بانکی و غیر بانکی که البته برای اهل فن و فروشندگان حرفه ای قابل تشخیص است عیار سکه است. افراد عادی مسلماً نمی توانند عیار سکه را تشخیص دهند اما اگر به یک فروشنده متبحر مراجعه کنید به راحتی می توانید از بانکی یا غیر بانکی بودن سکه خود مطمین شوید. سودجویان، سکه های بهار آزادی را با عیارهای پایین تر ضرب می کنند تا بتوانند از این طریق سود بیشتری به جیب بزنند.

با سنگ محک و تیزاب مخصوص می توان عیار سکه را مشخص کرد. البته این کار باید با ظرافت کامل انجام شود تا کنگره های اطراف سکه آسیب نبیند و بتوانید به راحتی سکه خود را در صورت نیاز بفروشید.

وزن

یکی از مطمین ترین راه ها برای تشخیص سکه بانکی و سکه غیر بانکی توجه به وزن سکه است. وزن سکه تمام بهار آزادی 133/8 گرم است و وزن سکه های وکیومی بین 5/10 تا 5/11 گرم است. پس اگر وزن سکه با وکیوم، کمتر از این میزان بود به اصالت سکه شک کنید.

وزن سکه های غیر بانکی چندان دقیق نیست و معمولاً کمی کمتر از سکه های بانکی است به هر حال افرادی که به صورت متفرقه به ضرب سکه مشغولند ممکن است در وزن آن کم لطفی کنند و از این طریق به سودهای کلانی برسند.

شکل

اگر یک سکه بانکی را در کنار سکه غیر بانکی قرار دهید و به دقت آن را بررسی کنید می توانید تفاوت شکل و ظاهر آن ها را تشخیص دهید. سکه های بانکی تخت و صاف هستند و اگر بصورت عمودی به آن نگاه کنید هیچ گونه تابی در شکل سکه نمی بینید. به دلیل همین ویژگی، اگر سکه بانکی را روی یک سطح شیشه ای بیندازید چند لحظه روی شیشه حرکت می کند تا نهایتاً از حرکت بایستد.

اما سکه های غیر بانکی کمی تاب دارند. همچنین محدب بودن این سکه ها باعث می شود که اگر آن را روی شیشه بیندازید خیلی زودتر از سکه های بانکی از حرکت بایستد.

رنگ سکه

تفاوت در ظاهر سکه بانکی و غیر بانکی به سطح صاف آن محدود نمی شود. جالب است بدانید از طریق رنگ سکه نیز می توانید به اصالت سکه پی ببرید. رنگ سکه بانکی نزدیک به شمش طلا است. یعنی نه خیلی زرد باشد و نه به سفیدی یا سبزی بزند. پیشنهاد می کنیم سکه مورد نظر را در کنار سکه ای که از اصالت آن مطمین هستید قرار دهید تا بتوانید تفاوت رنگ آن را تشخیص دهید.

بسته بندی سکه

عموما به دلیل اینکه باید بر روی بسته بندی سکه طلا، آدرس و مشخصات فروشنده درج شود، سکه های غیر بانکی در خارج از بسته بندی های معمول فروخته می شود.

سوال: چرا سکه ها را وکیوم میکنند؟

در حدود 25 سال پیش، وقتی شما سکه می خریدید، فروشنده سکه به شما کارت ویزیت خودش را در کنار سکه تحویل میداد. علت ایجاد اطمینان در مشتری مبنی بر خرید سکه ای معتبر و بانکی بود.

خریداران سکه بدین ترتیب، این کارت ویزیت را به عنوان فاکتور آن سکه طلا در نظر می گرفتند و مطمین بودند که سکه غیر بانکی و تقلبی نخریده اند. دیری نگذشت که صرافی ها، فکر خوبی به ذهنشان زد و کارت های ویزیت خود را به همراه سکه پرس کردند و در اختیار خریدار گذاشتند و به مردم گفتند که سکه هایی که وکیوم نداشته باشد، فاقد اعتبار است.

افراد معمولی فکر می کنند سکه های وکیوم دار یا پلمپ شده از ارزش بیشتری برخوردارند، اما جالب است بدانید که تنها اعتباری که در وکیوم بودن سکه طلا وجود دارد اصالت کالا است که توسط کارت مهر و بوم شده فروشنده تایید میگردد.

سکه های وکیوم دار و با اصالت تضمینی برای بانکی بودن سکه است.

سوال: چرا سکه فاکتور ندارد؟؟

از ابتدا برای خرید سکه فاکتور صادر نمیشود، چرا؟ سکه بانکی توسط بانک مرکزی ضرب و در بسته بندی صدتایی به مراکز خرید و فروش سکه پخش میشود. بنابراین فروشنده سکه باید طبق تعرفه از پیش تعیین شده، سود خود را به قیمت خرید سکه اضافه نموده و نسبت به فروش سکه اقدام نماید. با این توضیح دیگر فاکتور خرید به خریدار ارایه نمیگردد.

سوال: اگر سکه تقلبی بخریم چگونه ثابت کنیم؟

رییس اتحادیه طلافروشان در پاسخ به این سوال اظهار کرد: خریداران باید در زمان خرید دقت نمایند که حتما از مراکزی نسب به خرید سکه اقدام نمایند که مجوز رسمی از اتحادیه دارند. بدین صورت هم از نظر اصالت و هم از نظر قیمت نسبت به خرید خود اطمینان خواهند داشت.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فرق سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فرق سکه بانکی و غیر بانکی چیست؟"، کلیک کنید.