تعداد سکسکه طبیعی جنین چقدر است؟

منظور از سکسکه‌ کردن جنین چیست؟

 خیلی ساده است، سکسکه جنین در واقع حرکات کوچک دیافراگم او در زمانی است که شروع به تمرین تنفس می‌کند. وقتی جنین نفس می‌کشد، مایع آمنیوتیک وارد ریه های او می‌شود و موجب می‌شود تا دیافراگم در حال تکاملش در حالت انقباض قرار بگیرد. نتیجه؟ یک سکسکه کوچک در رحم.

تعداد سکسکه طبیعی جنین چقدر است؟

سکسکه های جنینی حرکات سریع و تکرارشونده ای است که مطمئن هستید منشا آن قطعا جنین است. اول ممکن است احساس کنید یک لگد کوچک است، اما بعد دوباره و دوباره تکرار می‌شود. اگر خوب توجه کنید، متوجه خواهید شد که ریتم آن عینا مانند سکسکه های انسان بالغ است که آن هم به خاطر حرکات دیافراگم است. اما البته در نسخه آدم بزرگ ها به جای مایع آمنیوتیک، این اتفاق پس از هجوم هوا می‌افتد.

تعداد سکسکه طبیعی جنین چقدر است؟

اگر شکم شما چربی کمی داشته باشد ممکن است که دیگران هم بتوانند لرزش های ریتمیک شکم شما را در هنگام سکسکه جنین مشاهده کرده و یا حتی لرزش های لباس شما را در این زمان ببینند.

به گفته دکتر ان براون، مدیر خدمات سلامت زنان در بیمارستان اینوا لودون در لیزبرگ ویرجینیا «آغاز سه ماهه سوم زمانی است که بیشتر مادران باردار سکسکه های جنین را احساس می‌کنند، اما می‌توانید آن‌ را در سونوگرافی در سه ماهه اول هم زمانی که دیافراگم جنین شروع به شکل گرفتن می‌کند ببینید.»

علت سکسکه کردن جنین چیست؟

بالاخره پس از ماه­ها انتظار به سه ماهه دوم بارداری رسیدید، فرزند بندانگشتی شما حالا کمی بزرگ شده و اندازه ­اش به چند سانتی متر می­رسد. حرکاتش نیز برایتان محسوس است. او لگد می­زند، تکان می­خورد و با هر حرکتش، دنیای شادی مهمان قلبتان می­شود، بعضی وقت ها اشک شوق می ریزید و گهگاهی قهقهه شادی سر می­دهید.

مشاهده و تحلیل حرکت­ های جنین، خواه نا خواه به تشخیص رشد و احیاناً ناهنجاری های تکامل جنین کمک می­ کند. احساس گرفتگی (اسپاسم) خفیف، حرکات منظم طولانی و یا انقباضات پرشی کوچک در شکم نشان دهنده سکسکه فرزند شماست که سلامت و رشد مناسب دستگاه تنفسی او را نوید می دهد، پس خوشحال و شکرگزار باشید و لذت ببرید.

جنین زمانی سکسکه می­ کند که مادر در وضعیت خوبی به سر ببرد و شاهد خوبی بر این مدعاست که الگوی رشد جنین به درستی در حال پیشرفت است.

سکسکه جنین در رحم مادر چند وقت یک بار اتفاق می افتد؟

هرگاه سیستم عصبی مرکزی (CNS) در جنین کامل شده و جنین تمرین تنفس را آغاز کند، سکسکه های جنین شروع می­ شود. در واقع، سرآغاز سکسکه جنینی را باید از سه ماهه اول بارداری دانست که به صورت حباب های بسیار ریز و غیر قابل رویت است، ولی در اواخر سه ماهه سوم بارداری می­توان سکسکه جنین را  به وضوح مشاهده و احساس کرد.

مادر سکسکه جنین را شبیه به نیش ملایم زنبور عسل و یا ضربه خفیف به شکم حس می­کند، حرکات جنینی به هنگام سکسکه در شکم واضح و معلوم هستند. این وضعیت نگران کننده نیست و همه مادران به طور منظم و به مدت طولانی و هر روز طی سه ماهه دوم و سوم آن­ را تجربه می­کنند.

کودکان فعال و چابک که در دوران جنینی بارها به شکم مادر ضربات شدید وارد می ­کند، برای تولد بی­قرارند. ظاهراً سکسکه ­های جنین نشان می ­دهد که او بی صبرانه آماده است تا از شیر مادر تغذیه کند. لذا این فرایند دائما تکرار می شود.

چطور می‌توان مطمئن باشید حرکات لرزشی که حس می‌کنید طبیعی است؟

به غریزه تان اعتماد کنید. اگر سؤال یا نگرانی‌ دارید هرگز در تماس با دکتر زنان و زایمان‌ خود درنگ نکنید. با اینکه سکسکه های جنینی کاملا طبیعی و سالم است، اما به هرگونه نگرانی که درباره حرکات جنین دارید باید بلافاصله رسیدگی شود و مورد بررسی قرار بگیرد.

علت و نشانه های سکسکه کردن جنین در شکم مادر

یک تفکر عمومی وجود دارد که بلع سریع غذا، بلع یکباره ی مقدار زیادی هوا و درواقع هرآنچه سبب تحریک ناگهانی اعصاب معده شود و دیافراگم شود، سکسکه را به راه خواهد انداخت.

چرا جنین در رحم سکسکه می کند؟

برخلاف بچه‌ها و بزرگسالان، بلع سریع غذا موجب سکسکه در جنین نمی شود. بلکه، صرفا اثرات جانبی تمام کارهای جدیدی است که جنین «سعی می‌کند» انجام بدهد. وقتی جنین در رحم سکسکه می‌کند، نقاط عطف تکاملی متعددی در حال رخ‌ دادن است و نشانه صحیح طی شدن روندهای تکاملی او است. وقتی جنین در مسیر تکامل شروع به سکسکه می‌کند این اتفاقات رخ می‌دهد:

سکسکه جنین در رحم نشان دهنده تکامل سیستم تنفسی است

توانایی جنین در فرو دادن و بیرون فرستادن مایع آمنیوتیک و در نتیجه بروز سکسکه نشان خوبی است که دیافراگم به خوبی در حال رشد است. این روند در واقع حدود هفته دهم شروع می‌شود، اما شما احتمالا نمی‌توانید سکسکه های جنینی را تا چند ماه بعدی حس کنید.

سکسکه جنین در رحم نشان دهنده تکامل سیستم عصبی است

آن‌طور که دکتر برندی رینگ، پزشک زنان و زایمان در دنور می‌گوید: «سکسکه های جنینی نشان گر فعالیت عصب کنترل کننده دیافراگم است.» تایید می‌کنند که مغز و نخاع سالم است و کارشان را درست انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، سکسکه های جنینی به معنای آن است که جنین از لحاظ سیستم عصبی آن قدر رشد کرده که بتواند خارج از رحم دوام پیدا کند. که مسلما خبر خیلی خوبی است!

سکسکه جنین در رحم نشان دهنده یادگیری واکنش ها در جنین است

در کنار تنفس، جنین در رحم مادرش شیر خوردن، مکیدن شست و خمیازه و تمام آن‌ کارهای دوست داشتنی را که وقتی بدنیا آمد انجام می‌دهد را تمرین می‌کند. شر لاپورته، مامای رسمی در مرکز خدمات زنان و زایمان نیویورک در بروکلین می‌گوید، تمام این فعالیت ها می‌تواند موجب سکسکه شود.

 سکسکه های جنینی نشان‌گر فعالیت عصب کنترل کننده دیافراگم است و نشان می دهد که مغز و نخاع سالم است و کارشان را درست انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، سکسکه های جنینی به معنای آن است که جنین از لحاظ سیستم عصبی آن قدر رشد کرده که بتواند خارج از رحم دوام پیدا کند. که مسلما خبر خیلی خوبی است!

سکسکه کردن جنین در رحم تا کی طبیعی است؟

به دلیل اینکه تمام بارداری ها منحصربه فرد هستند، یک قانون سفت و سخت درباره اینکه سکسکه چقدر باید رخ بدهد یا ندهد وجود ندارد. سکسکه های جنینی می‌تواند بصورت تصادفی و گاهی چند بار در روز اتفاق بیفتد.

از زمانی که سه ماه سوم شروع می‌شود، احتمالا با ریتم های جنین خود آشنا می شوید. این دوره همان زمانی است که احتمالا سکسکه های جنین را بیشتر احساس خواهید کرد و هرچه به زمان زایمان نزدیک تر می‌شوید کمتر آن‌ها را حس می‌کنید. (اگر در سه تا چهار هفته مانده به زمان زایمان سکسکه ها بیشتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید مشکل بند ناف وجود ندارد.)

اگر لگدهای جنین را می‌شمارید (مثلا، یادداشت می‌کنید که هر روز در طول یک ساعت چند بار حرکت می‌کند)، تعداد سکسکه ها را هم به عنوان یک حرکت بشمارید. به هر حال، به گفته بروان، سکسکه در رحم «یکی از شایع ترین حرکات جنینی» است.

چطور سکسکه های جنینی را متوقف کنیم؟

با اینکه سکسکه در رحم کاملا طبیعی است، اما آن احساس آنها می‌تواند حواس آدم را به کلی پرت کند، خصوصا اگر سعی دارید کاری انجام بدهید، مثلا در یک جلسه کاری هستید (یا چرت می‌زنید!). اما درست مانند سکسکه های خودتان هیچ راه حل قطعی برای متوقف کردن سکسکه جنین در رحم وجود ندارد. دکتر رینگ می‌گوید، عوض کردن وضعیت، راه رفتن و نوشیدن آب ممکن است فایده داشته باشد، چراکه هرگونه محرکی می‌تواند جنین را به تغییر حالت تشویق کند.

اما بهترین راه برای کنار آمدن با سکسکه جنینی چیست؟ ساده بگوییم: پذیرش آن.

«سکسکه های جنینی یکی از چندین و چند چیزی است که بخشی از بارداری محسوب می‌شود. نهایتا به جایی می‌رسد که دیگر آن‌ها را خیلی احساس نمی‌کنید.»

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تعداد سکسکه طبیعی جنین چقدر است؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تعداد سکسکه طبیعی جنین چقدر است؟"، کلیک کنید.