معرفی بهترین خاک و کود مناسب کاکتوس – کود مناسب کاکتوس

کاکتوس به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم، شرایط نگهداری ساده ای دارد و اگر تا روزها به آن آب نرسد، سلامت خود را حفظ می کند. این گیاه آپارتمانی برای رشد بهتر نیاز به خاک مناسبی دارد همچنین هر چند وقت یکبار بهتر است با کود نیز تغذیه شود تا شاداب تر شود. اما احتمالا سوالی که شما می پرسید این است که بهترین خاک و کود مناسب کاکتوس کدام است؟ در ادامه مطلبی را آماده کرده ایم تا بهترین خاک و کود مناسب کاکتوس را معرفی کنیم. لطفا همراه ما باشید.

معرفی بهترین خاک و کود مناسب کاکتوس - کود مناسب کاکتوس

بهترین خاک مناسب کاکتوس

معرفی بهترین خاک و کود مناسب کاکتوس - کود مناسب کاکتوس

کاکتوس از گیاهان محبوب آپارتمانی است که در تمام مناطق گرم و سرد می توان از آن نگهداری کرد این گیاه اگرچه در برابر فراهم نبودن رطوبت و مواد مغذی مقاومت خوبی دارد اما در هر صورت برای رشد بهتر و داشتن ظاهر شاداب تر نیاز به خاک مناسب با زهکشی خوب دارد.

بهترین خاک برای کاکتوس خاکی است که در آن مواد مغذی، قارچ کشی، اندکی رطوبت، تخلخل و زهکشی وجود داشته باشد همچنین خاک باید از ترکیبات زیر تشکیل شده باشد :

ماسه دوبار شور ساختمانی در خاک کاکتوس

حدود 60 درصد خاک کاکتوس را ماسه دوبار شور ساختمانی تشکیل می دهد زیرا زهکشی مناسبی دارد و آب اضافی را از گلدان خارج می کند. به جای ماسه از خاک باغچه استفاده نکنید چرا که تراکم بالایی دارد و باعث گندیدگی ریشه گیاه می شود. 

پیت ماس در خاک کاکتوس

پیت ماس در خاک کاکتوس وظیفه تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه را بر عهده دارد و تقریبا 60 درصد از ترکیب خاک را شامل می شود. پیت ماس کاملا ارگانیک و استریل است و جایگزینی برای کود دامی می باشد.

کوکوپیت در خاک کاکتوس

بهترین خاک مناسب کاکتوس از مقداری کوکوپیت هم تشکیل می شود که نقش موثری در ریشه زایی گیاه دارد و تقریبا 10 درصد خاک را شامل می شود.

وظیفه اصلی کوکوپیت در خاک کاکتوس، حفظ رطوبت نسبی خاک است و با توجه به این که کاکتوس ها گیاهانی هستند که با رطوبت بالا سازگار نیستند، درصد کوکوپیت در خاک نباید زیاد باشد.

پرلیت در خاک کاکتوس

پرلیت در خاک کاکتوس، سنگ معدنی سبکی است که حدود 10 درصد خاک را تشکیل می دهد. این سنگ معدنی در خاک کاکتوس، تخلخل لازم یعنی فاصله و روزنه های لازم را در میان خاک ایجاد می کند و بدین ترتیب باعث گردش هوا و اکسیژن رسانی به ریشه گیاه می شود.

خاک مخصوص کاکتوس را می توانید خودتان در خانه درست کنید و یا اینکه به صورت آماده خریداری نمایید. در صورت تمایل به خرید خاک کاکتوس با کیفیت، می توانید از وبسایت فروشگاهی ارکید لند سفارش دهید.

استفاده از خاک برگ برای کاکتوس

خاک برگ از ترکیب برگ های خشک درختان و گیاهان حاصل می شود و یک ویژگی بارز آن این است که قدرت زیادی در ذخیره رطوبت و مرطوب نگه داشتن خاک دارد. این ویژگی باعث می شود که برای کاکتوس مناسب نباشد حتی با وجود آنکه زهکشی مناسبی دارد، به دلیل آنکه رطوبت را حفظ می کند، مناسب کاکتوس نیست اما می توانید با ترکیب ماسه یا کوکوپیت، از آن استفاده کنید.

کود مناسب کاکتوس

کود مناسب کاکتوس

کود مناسب کاکتوس حاوی سه ماده مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و بسته به شرایط کاکتوس، لازم است کودی را تهیه کنید که درصدهای مناسبی از این سه عنصر داشته باشد.

کود کاکتوس بهتر است دارای نیتروژن کم باشد و کود کم نیتروژن 10-10-5 برای آن مناسب است. زمان کوددهی نیز در فصل رشد گیاه می باشد، کاکتوس را از ابتدای فصل بهار در نظر بگیرید و زمانی که نشانه ای از رشد برگ یا خار جدید و یا افزایش اندازه آن مشاهده کردید، می توانید کوددهی را آغاز کنید.

برای کوددهی هم یک قاشق غذا خوری از کود کم نیتروژن را در حدود 4 لیتر آب حل کنید و تا جایی که سطح خاک مرطوب می شود، به آن آب دهید همچنین به صورت یک در میان از محلول یک قاشق غذاخوری کود 1-7-6 در حدود 4 لیتر آب حل کرده و کاکتوس را با آن آبیاری کنید.

زمان کوددهی کاکتوس با کود کم نیتروژن 10-10-5 هر دو ماه یکبار در بهار و تابستان است همچنین از کود 1-7-6 می توانید هر دو هفته یکبار و در فصل رشد گیاه استفاده کنید.

برخی نکات مهم در کوددهی کاکتوس باید مدنظرتان قرار بگیرند، از جمله آنکه :

  • از کود حیوانی برای کاکتوس فقط در صورتی استفاده کنید که گیاه را در زمین کاشته اید.
  • تا زمانی که کاکتوس به گلدان جدید عادت نکرده است، کوددهی را انجام ندهید و حداقل دو ماه زمان نیاز است تا کاکتوس به گدان جدید عادت کند.
  • فصل رشد برخی از انواع کاکتوس ها در زمستان است و شما باید چرخه کوددهی را در زمستان آغاز کنید و در بهار و تابستان استراحت دهید.

پوسته تخم مرغ یک کود خانگی عالی برای کاکتوس

می توانید از پوسته تخم مرغ برای کاکتوس کود خانگی درست کنید زیرا منبع غنی از کلسیم و پتاسیم است و در کاهش اسیدیته خاک نیز موثر است.

برای استفاده از پوسته تخم مرغ به عنوان کود در خاک کاکتوس، ابتدا باید شسته شود و سپس خرد کنید و روی خاک بپاشید.

گیاهان به عنوان کود خانگی کاکتوس

برای تهیه کود خانگی کاکتوس می توانید از علف های هرز هم استفاده کنید زیرا می توانند نیتروژن مورد نیاز گیاه را تامین کنند. برای این کار، علف های هرز را ریز کنید و پس از خیس کردن در آب، اجازه دهید تا دو روز داخل آب بمانند. سپس 4 فنجان از محلول را با 10 فنجان آب مخلوط کرده و در پایه آبمیوه گیری بریزید و در پایان به خاک گیاه اضافه کنید.

خرید خاک و کود مناسب کاکتوس

در انتها، اگر قصد خرید خاک و کود آماده برای کاکتوس خود را دارید، می توانید از ارکید لند، خاک و کود با کیفیت سفارش دهید. این فروشگاه شما را از هر وسیله لازم برای رشد گیاهان آپارتمانی همچون گلدان، خاک، خاک برگ، کود و … بی نیاز می کند و محصولات خود را به سراسر کشور ارسال می نماید.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "معرفی بهترین خاک و کود مناسب کاکتوس – کود مناسب کاکتوس" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "معرفی بهترین خاک و کود مناسب کاکتوس – کود مناسب کاکتوس"، کلیک کنید.