آشنایی با انواع مستربچ افزودنی

 

آشنایی با انواع مستربچ افزودنی

مستربچ های ضد خراش Anti-Scratch Masterbatches

مستربچ افزودنی ضد خش جهت ممانعت از ایجاد خش و تنش های خارجی روی محصول مناسب می باشد. از این محصول عمدتاً جهت استفاده از آلیاژهای مهندسی برای بهبود خواص سطحی و کاهش خش پذیری استفاده می‌شود. از این کامپاندها در ساخت محصولاتی نظیر دسته صندلی ،داشبورد ماشین ،بخش هایی از مبلمان و لوازم آشپزخانه و هر کالایی که به طور روزانه استفاده می‌شود و در معرض خراش قرار دارد به کار می‌رود.

به وجود آمدن خط و خش در محصول نهایی حین استفاده از آن محصول از لحاظ زیبایی و ظاهر مورد پسند مصرف کنندگان نمی باشد. چرا که مصرف کنندگان امروزه انتظار دارند پس از مدت ها استفاده همچنان محصول ویژگی های ظاهری خود را حفظ کند. این مستربچ بیشترین کاربرد را در صنعت خودرو سازی و صنعت لوازم خانگی دارا می باشد.

مزایای استفاده از مستربچ ضد خش (Anti Scratch)

  • جلوگیری از ایجاد خط و خش بر روی محصول و حفظ زیبایی محصول
  • ماندگاری و دوام بیشتر محصول خصوصا در محصولات تجملاتی و لاکچری
  • تمیز کاری راحت تر محصول

 

 

  • مستربچ ضد خراش پایه پلی پروپیلن – Anti-Scratch Polypropylene Masterbatch

پلی‌پروپیلن یکی از پرکاربردترین پلیمرهایی است که به‌دلیل مزایای متعددی از جمله قابل دسترس بودن، فرآیندپذیری راحت، مقاومت شیمیایی عالی، خواص مکانیکی و فیزیکی مطلوب، قیمت مناسب، قابلیت کاربرد در زمینه‌های مختلف و …، سهم زیادی را در صنایع پلاستیکی به خود اختصاص داده‌ است. به‌عنوان مثال، کامپاند پایه PP در صنعت خودرو کاربرد زیادی در ساخت قطعات مختلف خودرو دارد. در کنار مزایای متعددی که می‌توان برای این پلیمر بیان کرد، شکننده بودن و مقاومت ضربه پایین آن، به‌ویژه در دماهای منفی و هم‌چنین مقاومت کم آن در برابر خراش، باعث ایجاد محدودیت‌¬هایی در بسیاری از موارد می‌گردد.  معمولاً به‌منظور اصلاح برخی از خواص این پلیمر نظیر افزایش میزان ضربه‌پذیری آن، از روش¬‌های متعددی نظیر آمیزه‌سازی با الاستومرها و یا ترموپلاستیک الاستومرها استفاده می‌شود که این امر خود منجر به افت برخی خواص پلیمر مصرفی نظیر مقاومت در برابر خش‌پذیری آن می‌شود. لذا استفاده از مستربچ ضد خراش پایه پلی پروپیلن می تواند در این زمینه کارآمد باشد.

 

  • مستربچ ضد خراش پایه ABSAnti-Scratch ABS Masterbatch

ABS یکی دیگر از پلیمرهای پر کاربرد در صنعت خودرو و لوازم خانگی می باشد. خش پذیر بودن پلیمرها جز ایراد ذاتی اکثر پلیمرها می باشد که اجتناب نا پذیر است لذا جهت جلوگیری از ایجاد این عیوب تنها راه حل آن، استفاده از مستربچ های ضد خش می باشد. این مستربچ در واقع مقاومت پلیمرها را در برابر خراش پذیری بالا می برند.

 

 

 

 

 

 

 

 

مستربچ ضد شعله پایه پلی پروپیلن – Flame Retardant Polypropylene Masterbatch

یکی از بزرگترین ضعف های قطعات پلیمری اشتعال پذیری این قطعات می باشد، مستربچ تاخیر انداز شعله جهت افزایش مقاومت در برابر شعله ور شدن در انواع محصولات پلاستیکی که بر پایه پلی پروپیلن هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

درصد مصرف این مستربچ در پلی پروپیلن های دو دسته: 1-هومو و2- کوپلیمر با هم متفاوت است. و میزان مصرف با توجه به استاندارد و معیاری که طبق الزامات  برای پاس شدن مورد نیاز است متفاوت می باشد.

 

 

 

 

مستربچ های سفید White Masterbatches

اکثر پلیمر ها به خودی خود دارای رنگ خاصی نمی باشند و برای ایجاد رنگ خاص در آن ها نیاز است از مستربچ های رنگی استفاده نمود. یکی از مستربچ های کاربردی و رایج مستربچ سفید است این مستربچ همان طور که از اسم آن مشخص است برای ایجاد رنگ سفید در محصولات پلاستیکی به مواد اولیه آنها اضافه می شود. این مستربچ ها از گرید های مختلف دی اکسید تیتانیوم میکرونیزه با کیفیت بالا با پایه پلیمری تشکیل شده اند. با توجه به نوع و گرید تیتان مصرفی این مستربچ در طیف رنگی مختلف نظیر سفید شیری ، سفید ته آبی و…. قابل تولید است.

میزان مصرف تیتان نیز با توجه به نوع محصول نهایی، ضخامت و کاربرد آن، میزان پوشش دهی مورد نظر با رنگ سفید و درخواست نهایی مشتری متغیر و بین 20 تا 75 درصد تیتان می تواند باشد.

 

  • مستربچ سفید پایه پلی اتیلن حاوی ۲۰ تا ۷۰٪ تیتان – – White Masterbatch Based on Polyethylene Containing 20 to 70% Titanium dioxide
  • مستربچ سفید پایه پلی پروپیلن حاوی ۲۰ تا ۷۰٪ تیتان – White Masterbatch Based on Polypropylene Containing 20 to 70% Titanium dioxide

مستربچ های افزودنی Additive Masterbatches

همان طور که می دانید جهت ایجاد یک خاصیت خاص در پلیمر ها نیاز است که از افزودنی های پلیمری تحت عنوان مستربچ های افزودنی استفاده شود. که به اکثر آنها به شرح ذیل اشاره شده است. خواصی نظیر ایجاد مقاومت در برابر اشعه فرابنفش ، ایجاد مقاومت به اکسیداسیون ، ایجاد خاصیت عدم الکتریسیته ساکن، ایجاد مقاومت در برابر شعله ور شدن و… و سایر خواص که بسته به قطعه پلیمری و کابردش متفاومت خواهد بود.

در ادامه شرح مختصری از کاربرد هر یک از مستربچ های افزودنی ارائه شده است.

 

  • مستربچ آنتی یووی Anti-UV Masterbatch

اشعه ماورا بنفش موجود در نور خورشید باعث تخریب رنگ و کاهش کیفیت پلاستیک ها می شود. مستربچ های آنتی یووی این اشعه های مضر فرابنش را جذب می کنند و از تخریب رنگ و افت خواص پلاستیک ها جلوگیری می کنند. که در نتیجه محافظت طولانی مدت و ثبات رنگ عالی را به همراه دارد.

 

مستربچ آنتی اکسیدانت Anti-Oxidant Masterbatch

آنتی اکسیدانت ها برای محافظت از پلیمرها در برابر تخریب اکسیداسیونی هم در حین فرایند و هم در حین استفاده از محصول پلیمری به کار می روند.

 

مستربچ آنتی استاتیک Anti-Static Masterbatch

پخش الکتریسیته ساکنبه روی سطح، بهبود خاصیت چاپ پذیری، عدم جذب گرد و غبار

 

مستربچ آنتی بلاک Anti-Block Masterbatch

کاهش چسبندگی فیلم با کاهش نیروی عمودی بر فیلم

 

مستربچ لیزکننده Slip Agent Masterbatch

تسهیل در باز شدن فیلم های دو لایه با کاهش اصطکاک

 

مستربچ شفاف کننده Clarifying Masterbatch

افزایش شفافیت در قطعات پلیمری پایه پلی پروپیلن

 

مستربچ براق کننده Optical Brightener Masterbatch

براق کردن سطح قطعه /کاهش زردی و کدری قطعه

 

مستربچ افزاینده MFI MFI Modifier Masterbatch

افزایش شاخص جریان مذاب پلی پروپیلن

 

مستربچ کمک فرایند Processing Aid Masterbatch

تسهیل در فرایند تولید /بهبود کیفیت سطح محصول/ کاهش مصرف انرژی و استهلاک خط تولید

 

مستربچ بهبود دهنده خواص ضربه Impact Modifier Masterbatch

بهبود خواص ضربه پذیری قطعه / افزایش نرمی قطعه

 

در این مقاله درباره انواع مستربچ افزودنی صحبت شد. امیدواریم از این مقاله راضی بوده باشید. جهت خرید مستربچ افزودنی از اینجا اقدام کنید. 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آشنایی با انواع مستربچ افزودنی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آشنایی با انواع مستربچ افزودنی"، کلیک کنید.